Hallo,
Mijn vriendin en ik wonen al enkele jaren feitelijk samen. Binnen enkele weken huwen we, wettelijk stelsel.
Mijn a.s. echtgenote is enig kind en eigenares van onze gezinswoning. (enkele jaren geleden gekregen van haar ouders)
Naar wat ik hier begrepen heb gaat de naakte eigendom van de woning bij een eventueel overlijden van mijn echtgenote naar haar ouders, en ik zou hier kunnen blijven wonen zolang ik leef.
Maar, nu vraag ik me het volgende af: Stel dat mijn echtgenote overlijdt, en pakweg een tiental jaren later haar ouders, dan gaat het huis naar een hoop tantes, neven en nichten.
Vervalt dan mijn vruchtgebruik niet aangezien mijn schoonouders met wie ik juridisch geen band heb, dan de erflaters zijn en niet meer mijn echtgenote?
M.a.w. kunnen de erfgenamen dan de boel niet verkopen, mij buitenzetten of huur gaan eisen?
Deel 2 van mijn vraag: indien wat ik hierboven vrees de waarheid is, veronderstel ik niet dat mijn echtgenote in haar testament kan zetten
"bij overlijden gaat de naakte eigendom naar mijn ouders, en (daarna) bij hun overlijden, keert de eigendom terug naar mijn echtgenoot"?
Logischerwijs zou ik aannemen dat dit niet kan omdat ze dan in feite testamentaire beschikkingen gaat treffen over de nalatenschap van haar ouders?
Of heb ik het helemaal verkeerd?
Luc