Vruchtgebruik woning echtgenote, maar daarna?

luca
Topic Starter

Vruchtgebruik woning echtgenote, maar daarna?

#1 , 15 jul 2007 14:37

Hallo,

Mijn vriendin en ik wonen al enkele jaren feitelijk samen. Binnen enkele weken huwen we, wettelijk stelsel.
Mijn a.s. echtgenote is enig kind en eigenares van onze gezinswoning. (enkele jaren geleden gekregen van haar ouders)
Naar wat ik hier begrepen heb gaat de naakte eigendom van de woning bij een eventueel overlijden van mijn echtgenote naar haar ouders, en ik zou hier kunnen blijven wonen zolang ik leef.
Maar, nu vraag ik me het volgende af: Stel dat mijn echtgenote overlijdt, en pakweg een tiental jaren later haar ouders, dan gaat het huis naar een hoop tantes, neven en nichten.
Vervalt dan mijn vruchtgebruik niet aangezien mijn schoonouders met wie ik juridisch geen band heb, dan de erflaters zijn en niet meer mijn echtgenote?
M.a.w. kunnen de erfgenamen dan de boel niet verkopen, mij buitenzetten of huur gaan eisen?

Deel 2 van mijn vraag: indien wat ik hierboven vrees de waarheid is, veronderstel ik niet dat mijn echtgenote in haar testament kan zetten
"bij overlijden gaat de naakte eigendom naar mijn ouders, en (daarna) bij hun overlijden, keert de eigendom terug naar mijn echtgenoot"?
Logischerwijs zou ik aannemen dat dit niet kan omdat ze dan in feite testamentaire beschikkingen gaat treffen over de nalatenschap van haar ouders?

Of heb ik het helemaal verkeerd?

Luc

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 jul 2007 17:13

1. Indien uw echtgenote komt te overlijden bekomt U het vruchtgebruik van de gezinswoning - levenslang. Dwz. zolang uzelf leeft heeft U dat vruchtgebruik en , wie ook de blote eigenaar is , men kan U dat niet ontnemen of U vb. uit de woning zetten.
2. Hopelijk komen er kinderen : die erven dan de blote eigendom en is er geen probleem meer met (schoon)ouders, neven , tantes,....
3. Jullie kunnen een wederzijds testament maken waarbij de rest van de familie wordt uitgeschakeld : U kan dus via testament of huwelijkscontract elkaar volledig bevoordeligen.
4. Te overwegen : het huis inbrengen in de gemeenschap waarbij U nu reeds mede-eigenaar wordt. Er kan tevens bepaald worden dat bij echtscheiding of kinderloos overlijden de woning terug volledig in bezit komt van de echtgenote.

Spreek - voor u trouwt- eens met een notaris.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

luca
Topic Starter

#3 , 16 jul 2007 17:26

Hallo,

Bedankt voor de duidelijke uitleg.
Alleen dat van die kinderen zal niet gaan vrees ik, daar zijn we vrees ik al een beetje oud voor. :)

Reclame

wolf2

#4 , 16 jul 2007 19:55

Aanvullend bij W.:
een huwelijkscontract maken v??r het huwelijk is goedkoper dan er ??n maken tijdens het huwelijk.

OPLETTEN met het huis dat uw toekomstige geschonken kreeg: lees die akte grondig door. Soms staan daar verboden in zoals het verbod om het in een gemeenschap te brengen of andere verrassingen. Schenkers durven al eens wantrouwig staan tegen schoonkinderen (die ze dan nog niet kennen). Zie ook naar eventuele bepalingen over "terugkeer".
(enz. enz.)

Wat men zegt "gegeven is gegeven" geldt absoluut niet altijd.

"Naar wat ik hier begrepen heb gaat de naakte eigendom van de woning bij een eventueel overlijden van mijn echtgenote naar haar ouders, en ik zou hier kunnen blijven wonen zolang ik leef.
Maar, nu vraag ik me het volgende af: Stel dat mijn echtgenote overlijdt, en pakweg een tiental jaren later haar ouders, dan gaat het huis naar een hoop tantes, neven en nichten.
Vervalt dan mijn vruchtgebruik niet aangezien mijn schoonouders met wie ik juridisch geen band heb, dan de erflaters zijn en niet meer mijn echtgenote?
M.a.w. kunnen de erfgenamen dan de boel niet verkopen, mij buitenzetten of huur gaan eisen?"

Uw vruchtgebruik duurt levenslang; wat er ook gebeurt en wie ook de blote eigenaar zou worden. (maar met een testament kan de familie uitgeschakeld worden).

"Deel 2 van mijn vraag: indien wat ik hierboven vrees de waarheid is, veronderstel ik niet dat mijn echtgenote in haar testament kan zetten
"bij overlijden gaat de naakte eigendom naar mijn ouders, en (daarna) bij hun overlijden, keert de eigendom terug naar mijn echtgenoot"?
Logischerwijs zou ik aannemen dat dit niet kan omdat ze dan in feite testamentaire beschikkingen gaat treffen over de nalatenschap van haar ouders?
Of heb ik het helemaal verkeerd?"

Nee, helemaal verkeerd heeft U het niet. Er bestaat zo een formule waarin men iets in zijn testament zet ?n ook bepaalt wat de "tussenpersoon" er moet mee doen na ZIJN overlijden. Maar dat geldt maar in 2 gevallen en uw constructie zit daar niet tussen.

j.demoor

#5 , 17 jul 2007 10:58

Art.745bis.Wanneer de overledene AFSTAMMELINGEN, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap.Wanneer de overledene ANDERE erfgerechtigden achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot de volle eigendom van het deel van de eerststervende in het gemeenschappelijk vermogen en het vruchtgebruik van diens eigen vermogen.(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Het vruchtgebruik,ofschoon een verbrokkeling van het eigendomsrecht,schept geen onverdeeld zakelijk recht met de blote eigendom,dienvolgens heeft de vruchtgebruiker tegen de blote eigenaar geen rechtsvordering tot verdeling of licitatie van het met vruchtgebruik bezwaard goed?(Cass. 2 december 1880,Pas. 1881,I,72).

Uw vruchtgebruik vervalt niet omdat de blote eigendom overgaat naar anderen dan de oorspronkelijke verkrijgers ervan.

?Art.915.De giften bij akten onder de levenden of bij testament mogen de helft van de goederen niet overschrijden, indien de overledene, bij gebreke van KINDEREN, in de vaderlijke en in de moederlijke lijn een of meer bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat; en drie vierden, indien hij slechts in ??n lijn bloedverwanten van de opgaande lijn achterlaat.De giften aan de langstlevende echtgenoot mogen evenwel de GEHELE nalatenschap omvatten.?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”