verdeling erfenis

PietPK
Topic Starter

verdeling erfenis

#1 , 25 jul 2007 19:38

Beste,

Ik heb een vraag over de mogelijke verdeling van een erfenis onder 4 erfgenamen.
Mijn ouders zijn kort na elkaar overleden en hebben bijna 1 Milj Euro in beleggingen (geen onroerend goed) nagelaten.
Eerst dachten wij de erfenis in 4 gelijke delen te verdelen maar ??n van de erfgenamen bracht aan dat sommigen, over de jaren heen, meer geld hadden gekregen van de ouders en dat iedereen deze sommen terug moest inbrengen om tot een juiste verdeling te komen.
Kan dit van iedereen afgedwongen worden want daar is onenigheid over.
Kunnen de ouders niet ??n van de kinderen bevoorrechten tot een bepaald bedrag? (Er is geen testament)
Indien ja, in welke mate?
Bij natellen van wat iedereen reeds gekregen heeft van de ouders komen wij tot volgende bedragen per erfgenaam:
Erfgenaam A: 150.000 Euro
Erfgenaam B: 150.000 Euro
Erfgenaam C: 200.000 Euro
Erfgenaam D: 350.000 Euro

Samengevat:
moeten deze bedragen terug bijgeteld worden bij de 1 Milj Euro en het totaal door 4 gedeeld worden, zodat na verrekening van het reeds ontvangen deel, iedereen evenveel ontvangen zal hebben
of mag iedereen zijn reeds ontvangen geld houden en daarbij nog 250.000 Euro van de erfenis ontvangen
of moet er een bepaalde verdeelsleutel gebruikt worden?

alvast bedankt voor een antwoord,
Pieter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 26 jul 2007 10:59

In een situatie zoals U die vertelt , wordt eerst de ' fictieve massa ' vastgesteld : dwz. wat zou er te verdelen zijn als er niets was weggegeven. Dus de geschonken bedragen worden bijgeteld en dat getal wordt door 4 gedeeld , zodat iedereen evenveel krijgt , het bedrag van de schenkingen inbegrepen.
Concreet : de 850.000 ? die reeds gegeven is wordt bijgeteld. 1,850 mio ? wordt door 4 gedeeld = 462.500 ?. Het is dit bedrag dat ieder uiteindelijk dient gekregen te hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

PietPK
Topic Starter

#3 , 26 jul 2007 11:32

Beste,

Mag ik uit uw antwoord ook afleiden dat ouders nooit een kind financieel kunnen bevoordelen tegenover de andere kinderen?

Reclame

wanton

#4 , 26 jul 2007 13:45

Jawel , dat kunnen zij , maar dan moeten zij dat expliciet verklaren. Dat kan gebeuren door dat in de schenkingsdokumenten te verklaren of een specifieke verdeling in het testament te zetten. Indien geen van deze dingen is gebeurd , is de verdeling = evenveel voor eenieder van de fictieve massa, zoals gezegd.
Bij vier kinderen moet evenwel minstens 3/4 van de nalatenschap gelijkmatig verdeeld worden tussen deze vier kinderen. Het resterend kwart kan vrij besteed worden = toekennen aan slechts 1 , aan 2 of aan 3 kinderen. Men mag het zelfs toewijzen aan 'vreemden.' Daarvoor moeten echter duidelijke richtlijnen bekend zijn in vb. een testament.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

PietPK
Topic Starter

#5 , 26 jul 2007 18:06

Beste Wanthon,

Bedankt voor de verduidelijking.

Groeten,
Pieter

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”