inboedelverdeling feitelijk samenwonenden

klaproos
Topic Starter

inboedelverdeling feitelijk samenwonenden

#1 , 23 apr 2007 16:16

Mijn vriend en ik wonen sind 1995 feitelijk (niet wettelijk) samen, ik heb geen kinderen, hij heeft 2 minderjarige kinderen die bij zijn ex verblijven en van wie hij bezoekrecht heeft. Het huis is van hem, een deel van de inboedel is van hem, een deel van mij, een deel van ons samen, sommige zaken zijn nieuw, sommige dingen heb ik meegebracht van mijn vroegere woonst.
Indien mijn vriend voor mij zou overlijden, is bij testament vastgelegd dat ik enkele maanden in zijn huis mag blijven wonen, zonder dat zijn ex (of later de kinderen) mij kunnen verplichten te verhuizen. Over de inboedel is echter niks geregeld, omdat wij van de meeste zaken geen facturen, betalingsbewijzen, enz. meer hebben. Wat kunnen we doen opdat zijn ex niet alles gaat opeisen? Is het voldoende dat hij een ondertekende lijst opstelt (en ik van mijn kant natuurlijk ook) van de door hem gekochte zaken? Is er wettelijk iets mogelijk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 24 apr 2007 11:26

?Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel...?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Wat u samen bezit vormt een ?onverdeeldheid?,tenzij BEWIJS van het tegendeel.Een ?ondertekende lijst? is niet zulk bewijs tegenover derden.

?Art.577-2.?1.Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen,wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort,geregeld als volgt.?2.De onverdeelde aandelen worden vermoed GELIJK te zijn??(B.W.).

Uw vriend kan bij testament zijn helft van de onverdeelde inboedel aan u schenken binnen de grenzen van ?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

klaproos
Topic Starter

#3 , 30 jul 2007 14:54

Zoals gezegd hebben we beiden dmv een testament allerlei dingen vastgelegd, maar over de inboedel niets. We wonen pas 10 jr samen, hij had een boel dingen en ik heb een boel dingen meegebracht (eetkamer, salon, enz.). Van g??n van dat alles van v??r ons samenwonen hebben we eigendoms- of betalingsbewijzen, zelfs van de meeste aankopen sinds ons samenwonen niet.
We wonen feitelijk samen, niet wettelijk. Zou het een oplossing zijn dmv een samenlevingscontract iets te regelen (door daar een een lijst aan bij te voegen ofzo)?
Ik vraag het, want ons beider gezondheid laat te wensen over en de verstandhouding met zijn ex-echtgenote is om te huilen, ze pest ons zoveel mogelijk. Moest hem iets gebeuren, weet ik zeker dat ze beslag zal laten leggen...

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”