Vruchtgebruik en naakte eigendom

pattataolivia
Topic Starter

Vruchtgebruik en naakte eigendom

#1 , 04 jul 2012 16:59

Mijn grootmoeder is overleden in 1990. Mijn grootvader en de 4 kinderen bleven over. Mijn grootvader erfde volgens het verblijvingsbeding:

- De kinderen = 3/4 van de nalatenschap in NE
- De grootvader = 1/4 van de nalatenschap in VE + 3/4 van de nalatenschap in VG

Nu, in 2004 kocht mijn zus een woning die aanvankelijk tot de nalatenschap behoorde. Ze heeft haar 3 zussen en vader bij akte"uitgekocht". Ik lees nu iets in die akte waarvan ik niet begrijp hoe men eraan is gekomen:

Uit de akte blijkt dat mijn zus maar voor 29/32 moest uitkopen. 3/32 vertegenwoordigt de waarde die al aan mijn zus toebehoorde. Nu is mijn vraag: Hoe komt men aan "29/32" en "3/32" ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 jul 2012 18:18

Vader houdt de helft : 16/32. De nalatenschap betreft de andere helft van het totaal : 16/32. De kinderen hebben daarvan samen 3/4 of 12/32. Uw zus heeft daarvan 1/4 of 3/32. Zij moet dus 29/32 vergoeden , waarvan 20 parten aan de vader (16 eigen en 4 geërfd , in volle eigendom) en 3 aan elk van de andere kinderen ( blote eigendom). Zij moet tevens vader vergoeden voor het vruchtgebruik van die 12 parten van de kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

pattataolivia
Topic Starter

#3 , 04 jul 2012 18:35

Hartelijk bedankt voor u uitleg. Ik begrijp het nu volledig.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”