rechten vruchtgebruiker - blote eigenaar(s)

Armandus
Topic Starter

rechten vruchtgebruiker - blote eigenaar(s)

#1 , 12 jul 2012 20:11

Mijn vader, eigenaar van een geërfde woning, is overleden. Mijn moeder, gedomicilieerd op hetzelfde adres, maar reeds meer dan 2 jaar inwonend bij de oudste zoon, wenst gebruik te maken van haar recht op vruchtgebruik en dus terug in te trekken in de 'gezinswoning'. Deze is reeds langere tijd, nauwelijks bewoonbaar en er is nood aan zware investeringen. Gezien geen van de kinderen wensen deel te nemen aan de renovatie, moet er vooraf een schikking zien getroffen te worden. Kan dit in een officiele akte; en zijn hier (standaard) documenten voor ter beschikking??
Grtjs
Armandus

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 12 jul 2012 20:37

In principe zijn de kosten van renovatie en andere investeringen voor de blote eigenaars. Maar ik kan me voorstellen dat die niet staan te springen om zware kosten te doen aan een huis waar ze geen opbrengst van hebben op korte tijd. Moeder als vruchtgebruiker heeft recht op de opbrengst : er zelf wonen of de huur innen. Zij kan ook niet verplicht worden het huis te verkopen 'in de staat waarin het zich bevindt' , hoewel dat misschien de simpelste oplossing is , zeker als zij er niet woont. Moeder moet dan vergoed worden voor dat vruchtgebruik. Hoeveel dat is hangt af van haar leeftijd. De rest wordt gelijk verdeeld tussen de kinderen. Een andere oplossing kan zijn dat moeder , in ruil voor de kosten , afstand doet van de huur.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Armandus
Topic Starter

#3 , 12 jul 2012 23:40

Dit zijn gekende gegevens. Niemand wil haar het recht op vruchtgebruik -onder welke vorm dan ook, ontnemen. Er is dan ook geen vraag naar omzetting van vruchtgebruik Wel willen we duidelijk vooraf stellen dat de woning waarin zij lange(re) tijd niet verbleven heeft, reeds lang hiervoor nauwelijks of niet de noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden gekregen heeft, nu niet, op kosten van de blote eigenaars/ kinderen kan opgesmukt worden. Hoewel we duidelijk beseffen dat er een 'wettelijke' regeling bestaat, bestaan er genoeg arresten waarin geoordeeld wordt dat de voorafgaande toestand van de woning dit recht niet tot een plicht van de blote eigenaars maakt. Om deze rechtsgang te voorkomen zouden we graag vooraf, schriftelijke afspraken willen maken.

A

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”