Erfdeel van overleden moeder

sidiergo2
Topic Starter

Erfdeel van overleden moeder

#1 , 30 jul 2012 21:25

Situatie; een weduwenaar heeft 3 kinderen. Eén van zijn kinderen sterft en deze zoon/dochter heeft 1 kind.

Enkele jaren na het overlijden schenkt de vader aan zijn 2 kinderen en de zoon van zijn overleden dochter/zoon een gelijke hoeveelheid geld. Hij heeft het overige geld aan één van zijn kinderen die dit voor hem zal beheren.

Vraag 1: Heeft het kind van de overleden dochter/zoon gelijke rechten indien de weduwenaar ooit zou overlijden? Wordt met ondere woorden al de liquide en eigendommen gelijk verdeeld onder zijn 2 kinderen en het kind van zijn overleden dochter/zoon?

Vraag 2: Wat zijn de mogelijke gevolgen indien de het kind die het overige geld in beheer heeft gekregen ooit zou zeggen ik heb niets gekregen of ik deel enkel met mijn 'echte' broer/zus?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 jul 2012 22:45

1. De rechten van een vooroverleden kind worden overgenomen door diens kind of kinderen. Die krijgen samen zoveel als hun ouder zou ontvangen hebben.
2. In eerste instantie is daar weinig tegen te doen. Die vader moet zijn verantwoordelijkheid nemen en regelmatig stand van zaken vragen. Bij zijn overlijden kan een erfgenaam , die zich benadeelt voelt , rekenschap vragen. Hij kan desnoods overgaan tot bankonderzoek en eventueel gerechterlijke klacht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”