ongelijke verdeling

Jack2012
Topic Starter

ongelijke verdeling

#1 , 08 aug 2012 12:30

Beste lezers,

Omschrijving van de huidige situatie:

Ik ben wettelijk gescheiden en vader van 2 zonen. Ik heb het voorbije jaar voor mijn beide zonen al eens wat geld overgemaakt via PC-banking. Ik kom stilaan in een uitzichtloze situatie ivm mijn gezondheid...

Ik heb mijn rekeningafschriften van het laatste jaar geprint en getoond aan mijn beide zonen. Daarop konden zij zien wie wat, wanneer en hoeveel al gekregen heeft van geld.

Nu is het zo dat mijn jongste zoon een aanzienlijk bedrag minder gehad heeft dan zijn broer.

Mijn vraag is nu: hoe kan ik dit wettelijk vastleggen dat na mijn overlijden de jongste zoon evenveel zal gehad hebben als zijn broer?

Heb al het één en ander gelezen op internet maar zie het bos door de bomen niet...

Is het wettelijk dat ik eigenhandig een document schrijf (in 2 voud) waarin staat dat de jongste zoon ......euro tegoed heeft tov zijn broer? Zou dit laten tekenen door ons 3en en bij overlijden moeten zij dat dan aan de notaris geven (een soort testament maar niet op voorhand aan notaris gegeven). Is mijn idee wettelijk geldig om mijn jongste zoon niet te benadelen tov zijn broer?

Mvg
Jack2012

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 08 aug 2012 12:53

Kunt u niet nu de achterstal van de jongste broer inhalen of is dat op dit moment financieel niet mogelijk?

Sowieso kan het kind dat zich benadeeld voelt, bij uw overlijden en het regelen van de erfenis de standaard 50/50 verdeling aanvechten.

Hou er ook rekening mee dat uw kinderen eventueel nog erfenisrechten zullen moeten betalen op het geld dat recentelijk geschonken is.

Voor de rest zou ik voor een goede verdere planning een notaris raadplegen.

Sterkte.
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Jack2012
Topic Starter

#3 , 08 aug 2012 13:03

Hallo mapleleiah,

Dank voor de snelle reactie. Stel dat ik het bedrag aan de jongste zoon niet geef bij leven, kan ik dan niet via een wettelijk handgeschreven document dit in orde brengen. Het eventueel aanvechten bij overlijden wil ik zeker vermijden...

Er moet toch een eenvoudige manier bestaan om deze situatie te laten rechtgelden?

Mvg

Reclame

Mariette

#4 , 08 aug 2012 13:21

De bewijzen dat u reeds een deel geld gestort heeft misschien bij uw testament bij de notaris in bewaring leggen? Dan is uw jongste zoon al onmiddellijk gerechtigd om een gelijk deel te ontvangen dacht ik.

Wanton zal dat beter kunnen uitleggen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”