huis erven van moeder

landdhos
Topic Starter

huis erven van moeder

#1 , 11 aug 2012 17:33

Ik ken iemand die een huis heeft gekocht en dit op zijn moeder haar naam heeft gezet. Nu proberen wij hem duidelijk
te maken dat dit niet zo een slim idee was. Hij heeft nog een zus en mijn vraag is nu wat er gebeurt mocht zijn moeder
overlijden. Wat gebeurt er met het huis aangezien de moeder 2 kinderen heeft en wat moet er betaald worden qua successierechten en dergelijke?
Ik wil hem helpen zodat hij niet in problemen komt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 aug 2012 18:47

U bedoelt dat hij geld heeft gegeven aan zijn moeder die daar vervolgens een huis heeft mee gekocht?
Indien de moeder overlijdt erft hij de helft van het huis en zijn zus de andere helft. Beiden moeten op hun erfdeel successierechten betalen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 13 aug 2012 22:37

Ik hoop dat dit als schenking aan moeder beschreven is, met een beding van conventionele terugkeer. Bij vooroverlijden van moeder , komt het huis dan volledig en kosteloos terug bij koper/schenker. Anders is dit idd slecht. Ik vraag me ook af wat de notaris bezield heeft die zo'n akte opmaakt. Of spelen eer andere elementen een rol?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

landdhos
Topic Starter

#4 , 26 aug 2012 21:35

Hij heeft de lening op zijn naam staan, maar het huis staat op de naam van zijn moeder. En neen het huis is niet geschonken aan zijn moeder. Om eerlijk te zijn betaald hij een huis af waarin hij niets te zeggen heeft.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”