huwen-contract scheiding van goederen-wonen met recht van be

Vakke
Topic Starter

huwen-contract scheiding van goederen-wonen met recht van be

#1 , 10 aug 2007 20:14

Ik heb 2 huwelijken achter de rug, met uit elk huwelijk 1 kind, met mijn huidige partner hebben wij er samen ook 2.

Momenteel wonen wij in het huis van zijn moeder, geerfd van haar ouders, dmv een recht van bewoning dat mijn partner heeft ondertekend, waarin vermeld staat dat wij er alleen beide mogen wonen.
Wat als er nu iets gebeurd met 1 van beide? Ik kan me voorstellen dat mijn schoonouders hun eigen zoon er niet zo dadelijk uitzetten als er iets met mij gebeurd, wat andersom???Sta ik dan dadelijk op straat,
hoe kunnen we dit na ons huwelijk aanpassen?

-enplus spreken ze plots van indien het nodig zou zijn dat ze het huis waar mij momenteel in wonen zouden verkopen, en als wij een huurcontract tekenen, ze ons er niet zo snel kunnen uitzetten, met een recht van bewoning dan wel?
-wat met de gedane kosten van onze kant? Kunnen wij die dan terug op hun verhalen?

Volgende vraag wij staan op trouwen en moeten dringend een huwelijscontract ondertekenen, mijn schoonmoeder weigerd, dat wij een contract tekenen met scheiding van goederen en gemeenschap van aanwinst. Er zitten nl wat onroerende goederen en financi?le midelen aan haar kant. (mijn partner is ook enig kind)
Volgens haar profiteer ik dan ook van de inkomsten van de onroerende goederen bij erfenins..
Bijkomend wil ze niet dat mijn eerste 2 kinderen delen in de koek..
Maar onze gezamelijke kinderen wel..

Hoe zit dat erfenis rechtelijk?
Welk soort huwelijks contract is het beste aan te raden?

Alvast bednakt om ons een hier te helpen in een ongelooflijk kluwen van vanalles..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 12 aug 2007 11:59

?Art.628.Het recht van gebruik en het recht van bewoning worden geregeld door de titel waarbij zij werden gevestigd en zijn, overeenkomstig de bepalingen daarvan, meer of minder uitgebreid.Art.629.Wanneer de titel geen aanwijzingen omtrent de omvang van die rechten bevat, worden zij als volgt geregeld.Art.631.De gebruiker kan zijn recht niet aan anderen afstaan of verhuren.Art.632.Hij die het recht van bewoning in een huis heeft, mag daar met zijn gezin wonen, zelfs al was hij niet gehuwd toen dit recht hem werd verleend.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?Art.1172. Iedere voorwaarde die bestaat in iets dat onmogelijk is,of met de goede zeden strijdig is of door de wet verboden,is nietig en maakt de overeenkomst die ervan afhangt,nietig?(B.W.).

?De voorwaarde waaraan de ruilovereenkomst is onderworpen, nl. de echtscheiding, beoogt een wijziging in de staat van personen die onverhandelbaar is. Om die reden is de voorwaarde ongeoorloofd en onzedelijk. Zij tast de overeenkomst met volstrekte nietigheid aan?(Rb. Brugge 4 oktober 1989,T.Not. 1990,184-187).

?dat wij er alleen beide mogen wonen? LIJKT te betekenen(onderzoek zorgvuldig de contracttekst) dat het recht van bewoning eindigt indien aan deze VOORWAARDE niet meer voldaan is,zoals bij overlijden of (echt)SCHEIDING.Is dit inderdaad de betekenis dan is die voorwaarde en de overeenkomst inzake recht van bewoning die ervan afhangt NIETIG.

?Art.625.Het recht van gebruik en het recht van bewoning worden gevestigd en gaan teniet op dezelfde wijze als vruchtgebruik.Art.617.Vruchtgebruik eindigt :Door de dood van de vruchtgebruiker;Door het verstrijken van de tijd waarvoor het is verleend;Door vermenging of vereniging van de beide hoedanigheden van vruchtgebruiker en van eigenaar in dezelfde persoon;Door het niet uitoefenen van het recht gedurende dertig jaren;Door het geheel tenietgaan van de zaak waarop het vruchtgebruik is gevestigd.Art.621.De verkoop van de aan vruchtgebruik onderworpen zaak wijzigt geenszins het recht van de vruchtgebruiker.?(B.W.).

Hieruit dient afgeleid dat vruchtgebruik,en dus ook recht van bewoning,niet eindigt door OPZEGGING of door VERKOOP van de woning.

?Art.627.De gebruiker en hij die een recht van bewoning heeft, moeten als een goed huisvader genieten.?(B.W.).

Wie de woonst VERBETERT kan zich beroepen op ?verrijking zonder oorzaak? om zijn kosten te recupereren.

Het tekenen van een huwelijkscontract ?scheiding van goederen en gemeenschap van aanwinst? komt ALLEEN de huwenden toe.

Bij scheiding van goederen en gemeenschap van aanwinst komen ENKEL de aanwinsten in de huwelijksgemeenschap.Bij ontbinding van die gemeenschap door overlijden van ??n echtgenoot bestaat zijn nalatenschap uit de helft van die aanwinsten plus zijn EIGEN vermogen.De kinderen uit uw vorige huwelijken zijn geen erfgenamen van uw aanstaande echtgenoot.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Vakke
Topic Starter

#3 , 14 aug 2007 10:17

Alvast bedankt voor de snelle reactie!!
Nog 1 vraagje want het is mij niet zo duidelijk..

als we huwen met een contract van scheiding van goederen en gemeenschap van aanwinst, en ik erf liquide middelen, deze worden op een rekening geplaatst die enkel aan mijn naam is verbonden, dan worden bij overlijden van mijn echtgenoot deze gelden in de totale verdeling van de erfenis geplaats?
Ik dacht dat erfenis altijd de persoon alleen toebehoorde?

grz,

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”