U heeft geld geleend aan iemand, zonder dat U garanties heeft gevraagd voor de terugbetaling.
U heeft een overeenkomst gesloten met iemand, terwijl U zijn vermogen kende.
De wetgever heeft volgens mij nergens voorzien dat U op ??n of andere manier een 'inschrijving' zou kunnen nemen op een nog niet opengevallen erfenis.
Ik kan U wel vertellen hoe het gebeurt door de overheid, want zij zitten dikwijls in hetzelfde geval: X moet nog ... betalen, bezit niets maar zijn ouders wel...
Al die personen worden in een register ingeschreven. Twee keer per jaar wordt in het Rijksregister gekeken of de ouders nog leven of niet. Is er ??n gestorven, dan start de procedure opnieuw op (voor zover nog niet vejaard; desnoods moet er gestuit worden).
U kunt dat uiteraard niet doen. Er zit niets anders op dat U op een gewone manier regelmatig gaat kijken of die ouders nog leven...
Maar opgelet: men zegt altijd: kinderen kan men niet onterven... maar dat kan in praktijk buiten spel gezet worden. Als de ene ouder het gemeenschappelijk vermogen toekent aan de andere (huwelijksontract), dan erven de kinderen NIETS.
Concreet: uw kansen zijn klein. U moet dan ook nog zien of er geen andere schuldeisers voorgaan.
Mijn advocaat heeft me destijds gemeld dat het dossier afgesloten werd aangezien de gerechtsdeurwaarder had gemeld dat de persoon geen enkel beslagbaar goed bezit. Ik vrees dus dat ik mijn geld nooit ga terugzien als ik niet op ??n of andere manier beslag kan leggen op zijn erfenis. Wie heeft toegang tot het rijksregister ? mijn advocaat ?
Wie nog ?