Schulden opeisen via erfenis

anabee
Topic Starter

Schulden opeisen via erfenis

#1 , 09 aug 2007 20:49

Ik leende aan een vriend een behoorlijk bedrag om zijn schulden af te betalen, maar kreeg dit bedrag nooit terug. ik heb wel een papier waarop hij zijn schuld tekende. Ik probeerde via een advocaat dit nu terug te krijgen maar dat lukt niet omdat hij offici?el geen geld heeft. mijn vraag : kan ik dit geld nu via latere erfenisrechten terug eisen ? Volgens mijn advocaat moet er eerst sprake zijn van een erfenis, maar hoe kan ik weten wanneer hij erft ? kan ik dit niet ergens laten optekenen voor het geval ? het is misschien luguber, maar het gaat hier over veel geld die ik zelf via een lening moest terugbetalen. Ik heb een broer die vroeger veel schulden maakte en daar kregen we te horen dat bij het overlijden van mijn ouders er eerst de schulden afgaan alvorens hij kan erven, hoe weten zij dat dan ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 11 aug 2007 11:09

?Art.1413.Iedere schuldeiser kan in spoedeisende gevallen aan de rechter toelating vragen om op de voor beslag vatbare goederen van zijn schuldenaar bewarend beslag te leggen.Art.1415 Verlof om bewarend beslag te leggen mag niet worden verleend dan wegens een schuldvordering die zeker en opeisbaar is, en die vaststaande is of vatbaar voor een voorlopige raming...?(Ger.W.=Gerechtelijk Wetboek).

U kan dus bewarend beslag leggen op een erfenis zodra die openvalt.Indien u met de erflaters geen persoonlijk contact hebt dan bent u aangewezen op iemand die toegang heeft tot het Rijksregister van de natuurlijke personen.

?Art.1494.Geen uitvoerend beslag op roerend of onroerend goed mag worden gelegd dan krachtens een uitvoerbare titel en wegens vaststaande en zekere zaken...?(Ger.W.).

Indien u nog geen uitvoerbare titel(=vonnis) bezit bij het leggen van bewarend beslag dan dient u deze te verwerven vooraleer dit bewarend beslag vervalt.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

anabee
Topic Starter

#3 , 13 aug 2007 08:30

Mijn advocaat heeft me destijds gemeld dat het dossier afgesloten werd aangezien de gerechtsdeurwaarder had gemeld dat de persoon geen enkel beslagbaar goed bezit. Ik vrees dus dat ik mijn geld nooit ga terugzien als ik niet op ??n of andere manier beslag kan leggen op zijn erfenis. Wie heeft toegang tot het rijksregister ? mijn advocaat ?
Wie nog ?

Reclame

wolf2

#4 , 14 aug 2007 19:59

U heeft geld geleend aan iemand, zonder dat U garanties heeft gevraagd voor de terugbetaling.
U heeft een overeenkomst gesloten met iemand, terwijl U zijn vermogen kende.

De wetgever heeft volgens mij nergens voorzien dat U op ??n of andere manier een 'inschrijving' zou kunnen nemen op een nog niet opengevallen erfenis.

Ik kan U wel vertellen hoe het gebeurt door de overheid, want zij zitten dikwijls in hetzelfde geval: X moet nog ... betalen, bezit niets maar zijn ouders wel...

Al die personen worden in een register ingeschreven. Twee keer per jaar wordt in het Rijksregister gekeken of de ouders nog leven of niet. Is er ??n gestorven, dan start de procedure opnieuw op (voor zover nog niet vejaard; desnoods moet er gestuit worden).

U kunt dat uiteraard niet doen. Er zit niets anders op dat U op een gewone manier regelmatig gaat kijken of die ouders nog leven...

Maar opgelet: men zegt altijd: kinderen kan men niet onterven... maar dat kan in praktijk buiten spel gezet worden. Als de ene ouder het gemeenschappelijk vermogen toekent aan de andere (huwelijksontract), dan erven de kinderen NIETS.

Concreet: uw kansen zijn klein. U moet dan ook nog zien of er geen andere schuldeisers voorgaan.

Mijn advocaat heeft me destijds gemeld dat het dossier afgesloten werd aangezien de gerechtsdeurwaarder had gemeld dat de persoon geen enkel beslagbaar goed bezit. Ik vrees dus dat ik mijn geld nooit ga terugzien als ik niet op ??n of andere manier beslag kan leggen op zijn erfenis. Wie heeft toegang tot het rijksregister ? mijn advocaat ?
Wie nog ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”