collega's klopt dat?
zoals ik de wet ken mag een testament NIET tegen de wet indruisen. DWZ: de wet zegt dat "gelijkwaardige" eigenaars van een onroerend goed niet verplicht mogen/kunnen worden in onverdeeldheid te blijven. Tenzij ze het er samen over eens zijn en dus samen de onverdeeldheid vastleggen voor een bepaalde periode.
Dus kan een persoon toch nooit vooraf in zijn testament bepalen dat een goed in onverdeeldheid moet blijven (voor een bepaalde periode)? Immers de wettige (gelijkwaardige) erfgenamen zijn na het overlijden van die persoon naakte én volle eigenaar van dat goed en dan kan zo'n testament toch niet ingaan tegen de wetgeving dat ze ten volle over hun bezit kunnen beschikken als ze dat wensen?
toch wel! het is slechts geldig voor een bepaalde maximum periode van vijf jaar, maar het is perfect wettig om zoiets in je testament te bepalen.
De reden waarom ik overwoog om die clausule in mijn testament te zetten was gewoon omdt mijn kinderen wel al meerderjarig waren, maar volgens mijn opinie te jong om de waarde van een onroerend goed in te schatten. Vijf jaar was dus voldoende om hen tot dat besef te laten komen (hoopte ik). Ondertussen leef ik nog en zijn beiden al lang tot het besef gekomen.
Tenzij mijn notaris van lotje getikt is , is dit een perfect wettelijke clausule.