Erfenis bij huwelijkscontract

Edmond Reekmans
Topic Starter

Erfenis bij huwelijkscontract

#1 , 15 aug 2007 11:31

Mijn vader is onlangs overleden. Hij en zijn tweede echtgenote zijn getrouwd met een huwelijkscontract met scheiding van goederen. Met zijn tweede echtgenote heeft hij twee dochters. Ik ben de enige zoon uit zijn eerste huwelijk.
Ik heb nu twee vragen:

1. Moet de erfenis geregeld worden via de notaris omdat er een huwelijkscontract is ?
2. Kan zijn tweede echtgenote aanspraak maken op een deel van de erfenis ?

Alvast bedankt voor de hulp.

Met vriendelijke groeten,

Edmond Reekmans

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 15 aug 2007 20:02

Bij een huwelijkscontract is het , vanuit mijn ervaring , niet verplicht om de erfenis te regelen via een notaris , maar gezien de twee soorten kinderen is het wel aan te raden in deze situatie.
De erfenis wordt aldus verdeeld :
- de echtgenote erft het vruchtgebruik van de ganse nalatenschap : vb. ze mag blijven wonen in het huis ; ze mag de intresten innen van de gelden ,....
- de kinderen erven alledrie 1/3 van de nalatenschap in blote eigendom , dwz. het bezit van de goederen in de enge zin - zonder het genot of gebruik.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Edmond Reekmans
Topic Starter

#3 , 16 aug 2007 12:53

Beste Wanthon,

Oprechte dank voor de uitleg. Wat ik echter niet begrijp, is op welke wijze zijn tweede echtgenote intresten kan innen van de gelden. Door hun huwelijkscontract zijn de waardepapieren toch niet gemeenschappelijk of zie ik dat verkeerd ?

Met vriendelijke groeten,

Edmond Reekmans

Reclame

wolf2

#4 , 16 aug 2007 20:58

Stel dat uw pa een eigen huis had...
en gehuwd met scheiding van goederen...

toch erft zijn weduwe het vruchtgebruik van dat huis, ook al had ze er geen enkel eigendomsrecht in.

Hetzelfde geldt voor interesten op eigen geld van uw pa.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”