erfenis verworpen maar appartement bezet

roharro
Topic Starter
Juridisch actief: Ja

erfenis verworpen maar appartement bezet

#1 , 24 aug 2012 21:38

Mijn overbuur staat voor volgend dilemma:
Zijn zus is kinderloos overleden. Was vrijgezel en alleenwonend. Hij is de enige wettige erfgenaam. Wegens faillisement van de zus is de nalatenschap negatief. Mijn overbuur heeft bijgevolg de erfenis verworpen.
Hij mag dus niets van de bezittingen van zijn zus wegnemen uit haar appartement. Echter hij is de eigenaar van dat appartement.
Hoe kan hij het appartement leegmaken zonder in de problemen te komen met de verwerping?
Laatst gewijzigd door roharro op 24 aug 2012 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucgescheiden

#2 , 24 aug 2012 21:53

Er zal toch iemand aangesteld zijn voor de afhandeling? Bij deze persoon een bezettingsvergoeding/huurvergoeding gaan claimen?
Handige documenten voor Personenrecht

roharro
Topic Starter

#3 , 24 aug 2012 22:32

Het gaat niet om huur. De zus mocht er trouwens gratis wonen.
De vraag gaat over hoe in dit geval dat appartement leeg kan worden gemaakt zonder in de problemen te komen met de verwerping van de erfenis.
Wie zou wie moeten aanstellen????
En omdat hij heeft verworpen is er nu een oom en een tante die erven. Maar wegens onenigheden uit verleden is daar geen kontakt meer mee. Ze weten zelfs niet dat ze door de verwerping door mijn overbuur nu de wettige erfgenamen zijn geworden......

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 aug 2012 22:43

Indien er toch nog familie is ... opgaande lijn en opzij zijn deze zonder verwerping erfgenaam.
Indien geen erfgenamen dan is het de vrederechter die bevoegd is bij mijn weten.
Waar is zus overleden.
Is politie tussenbeide moeten komen indien positief ...kunnen deze mogelijk wel zeggen of door hen vrederechter in kennis is gesteld anders rechtstreeks naar vrederechter.
Vrederechter is dus kernwoord.

Vandebos

#5 , 24 aug 2012 23:21

Werd er geen notaris aangesteld om de erfenis uit te voeren?

roharro
Topic Starter

#6 , 24 aug 2012 23:32

Werd er geen notaris aangesteld om de erfenis uit te voeren?
Neen. Overbuur is onmiddellijk naar de griffie geweest (op mijn aanraden) om de erfenis te verwerpen. In principe is het nu zijn probleem niet meer, maar nu vertelt hij mij dat zijn zus een appartement bewoonde dat zijn eigendom is.
Omdat hij heeft verworpen mag hij best niets uit het appartement halen, dat zou kunnen worden geïnterpreteerd als aanvaarden van de erfenis.

Turaki

#7 , 25 aug 2012 00:04

Volgende erfgenaam in lijn aanschrijven om dit leeg te maken?

Vandebos

#8 , 25 aug 2012 00:17

En bij weigering rechtbank verzoeken een notaris aan te stellen om de erfenis te verdelen onder de erfgenamen die niet verworpen hebben? Zodat je deze kan verplichten het pand te ontruimen?

roharro
Topic Starter

#9 , 25 aug 2012 01:00

Ja een brief sturen dat de "hete patat" nu bij hen is gedeponeerd....
Waarschijnlijk verwerpen die dan ook tot de laatste man/vrouw.
Dan komt de erfenis toe aan de Staat, maar die zal ook wel de schuldeisers niet willen betalen.....
En ook niet het appartement komen leegmaken....

lucgescheiden

#10 , 25 aug 2012 12:50

Ik dacht meer aan een schade vergoeding stellen wegens bezetting, gezien u buur niet langer erfgenaam is, maar hij toch schade lijdt.
Mogelijk is de dienstdoende notaris dan eerder geneigd om er wat spoed achter te zetten om het pand te laten ontruimen(?)
De geleden schade door buur zou dan kunnen voorgesteld worden als te regelen in natura, waarvoor hij de inboedel opeist, en aldus kan ontruimen....
Handige documenten voor Personenrecht

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 aug 2012 12:56

Indien geen erfgenamen ...vrederechter.
Indien wel erfgenamen .... via notaris en bij verwerping van allemaal ... vrederechter.
Deze zal dan bij mijn weten binnen enkele maanden* zaak komen opschrijven.
*afhangend van hoe snel iedereen verwerpt.
Faling als firma..... maar wat heeft dat men de persoon te maken ..... behoudens handel op eigen naam....

Vandebos

#12 , 25 aug 2012 13:32

AES heeft hierover eens een degelijk artikel geschreven... even zoeken..

Vandebos

#13 , 25 aug 2012 13:34

Gevonden. Deze beide artikels moeten je kunnen helpen. In feite die je het ontruimen van het pand los te bekijken van het familieverband van de verhuurder. Dat zijn twee aparte zaken.

Deze is redelijk volledig in de te volgen stappen:

http://www.cera.be/nl/Voordelen-voor-ve ... urder.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

en de link naar het artikel van het AES:

http://www.aes-snp.be/website/documents ... 09-new.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

roharro
Topic Starter

#14 , 25 aug 2012 19:19

Gevonden. Deze beide artikels moeten je kunnen helpen. In feite die je het ontruimen van het pand los te bekijken van het familieverband van de verhuurder. Dat zijn twee aparte zaken.

Deze is redelijk volledig in de te volgen stappen:

http://www.cera.be/nl/Voordelen-voor-ve ... urder.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

en de link naar het artikel van het AES:

http://www.aes-snp.be/website/documents ... 09-new.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt!
In het licht van deze info ga ik mijn overbuur aanraden om te trachten deze zaak via het vredegerecht af te handelen, aangezien ik verwacht dat alle mogelijke erfgenamen zullen verwerpen wanneer ze te horen krijgen wat er boven hun hoofd hangt.....

j.demoor

#15 , 27 aug 2012 10:51

“Art.1742.Het huurcontract wordt niet ontbonden door de dood van de verhuurder, noch door de dood van de huurder.”(Burgerlijk Wetboek).

‘De zus mocht er trouwens gratis wonen’

Bij ontbreken van huurcontract en domiciliëring(wegens overlijden) beschikt u terug over uw appartement.

“Art.2279.Met betrekking tot roerende goederen geldt het bezit als titel...”(Burgerlijk Wetboek).

Best ontruimen in overleg met curator indien faillissement niet is afgesloten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”