Huis erven

elkedage
Topic Starter

Huis erven

#1 , 01 sep 2012 18:39

Mijn moeder heeft indertijd samen met haar man een huis gekocht. Vader is jaren geleden al gestorven. Het huis ging naar Moeder, zoon en dochter. De moeder erfde een kindgedeelte meer. Mijn vraag is: Als moeder nu zou overlijden en het huis heeft een waarde van 250.000€ en ik erf ook een kindsgedeeldte meer dan mijn broer. Welke som erf ik dan als de geschatte waarde 250.000 € zou zijn. Graag jullie deskundig advies.

Elkedag

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
elkedage
Topic Starter

#2 , 02 sep 2012 10:31

Kan iemand hier aub op antwoorden? Dank bij voorbaat

wanton

#3 , 02 sep 2012 11:11

Elke , niet zo vlug ongedurig worden,
Als uw vader overleden is , moet er een testament of contract geweest zijn om een extra deel aan moeder toe te kennen. Dit kan zodanig dat zij 2/3 van het huis had en jij en je broer toen elk 1/6. Die tweederde van moeder kan ook nu ongelijk verdeeld worden , indien er een testament is. Als jij een extra deel krijgt , ontvang je 2/3 van de erfenis van moeder of 4/9 van het totaal , is nu een waarde van 111111 €. Je broer krijgt 2/9 van het totaal of 55555 €. Op deze bedragen betalen jullie successierechten. Samen met hetgeen je van vader hebt geërfd , ben jij eigenaar voor 11/18 , en je broer 7/18. In die verhouding zal de som van de verkoop moeten gedeeld worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

elkedage
Topic Starter

#4 , 02 sep 2012 16:09

Beste Wanton,

heel hartelijk bedankt voor de klare informatie die je me gaf. Sorry dat ik ongeduldig was, maar het is héél belangrijk voor mij.
Nogmaals dank.

Elkedage

mikske

#5 , 04 sep 2012 13:46

Elke , niet zo vlug ongedurig worden,
Als uw vader overleden is , moet er een testament of contract geweest zijn om een extra deel aan moeder toe te kennen. Dit kan zodanig dat zij 2/3 van het huis had en jij en je broer toen elk 1/6. Die tweederde van moeder kan ook nu ongelijk verdeeld worden , indien er een testament is. Als jij een extra deel krijgt , ontvang je 2/3 van de erfenis van moeder of 4/9 van het totaal , is nu een waarde van 111111 €. Je broer krijgt 2/9 van het totaal of 55555 €. Op deze bedragen betalen jullie successierechten. Samen met hetgeen je van vader hebt geërfd , ben jij eigenaar voor 11/18 , en je broer 7/18. In die verhouding zal de som van de verkoop moeten gedeeld worden.
Is dezelfde verdeling zoals in mijn geval. Wij worden wél ongeduldig maar dan omdat notaris zijn beloftes ivm afspraak niet nakomt. Volgende woensdag 12 september moet aangifte binnen zijn en blijkbaar heeft de notaris alle tijd of is er een probleem met onze aangifte in de nalatenschap?

Ik en mijn tante moeten als erfgenamen toch eerst tekenen ter goedkeuring van de nalatenschap vooraleer de aangifte wordt overgemaakt aan het Registratiekantoor? Dan wordt het wel zeer kort dag lijkt me!!

Als onze notaris laattijdig zou zijn ivm de aangifte, wie moet dan de boete betalen?

Creatief

#6 , 04 sep 2012 20:04

@ mikske

Niet getreurd, de notaris zal wel op tijd zijn. Bij ons gebeurde de ondertekening van de aangifte de laatste dag + nog het openboren van de kluis (wegens verlies van sleutel). Toen was de registratie wel present.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”