Schenking van 25000eur

ranger 216
Topic Starter

Schenking van 25000eur

#1 , 04 sep 2012 20:12

Ik weet het is een beetje een rare situatie,maar ik zal het proberen uit te leggen.
Mijn moeder heeft haar huis verkocht,wij zijn thuis met 4kinderen waarvan er nog maar 2 thuis komen,de andere twee heeft mijn moeder al meer als 15jaar niks meer van gehoord.Daarom wilt mijn moeder mij en mijn zus elk 25000eur op onze rekening storten,ik had haar gevraagd om die zo in de hand te geven,maar haar notaris heeft gezegd van dat beter niet te doen,want als mijn moeder ooit komt te sterven dat ze dan bij mijn zus gaan aankloppen omdat mijn moeder daar bij in woont,je moet weten dat mijn ander broer en zus die niet meer thuis komt echte geldwolven zijn.
Nu is mijn vraag wat ik best kan doen zodat ik later die 25000eur niet zou moeten terug delen met die broer en zus die ik al 15jaar niet meer heb gezien of gehoord?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 sep 2012 12:29

Indien uw broer/zus die niets hebben ontvangen op één of andere wijze weet hebben van deze schenking , kunnen zij bij overlijden van moeder compensatie vragen.Dat wil zeggen dat zij eerst 25.000 € gaan krijgen , vooraleer de verdere verdeling gebeurt. Kan dit niet , hebben zij idd recht om een deel aan u terug te vragen. Best is dat uw moeder tevens een testament maakt waarbij ze u en uw zus zo veel mogelijk voordeel geeft. Gevolg : 3/4 van de erfenis ( inbegrepen de schenkingen) wordt in 4 verdeeld. Het resterende 1/4 deel alleen tussen u beiden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper

#3 , 06 sep 2012 08:48

Indien uw broer/zus die niets hebben ontvangen op één of andere wijze weet hebben van deze schenking , kunnen zij bij overlijden van moeder compensatie vragen.Dat wil zeggen dat zij eerst 25.000 € gaan krijgen , vooraleer de verdere verdeling gebeurt. Kan dit niet , hebben zij idd recht om een deel aan u terug te vragen. Best is dat uw moeder tevens een testament maakt waarbij ze u en uw zus zo veel mogelijk voordeel geeft. Gevolg : 3/4 van de erfenis ( inbegrepen de schenkingen) wordt in 4 verdeeld. Het resterende 1/4 deel alleen tussen u beiden.
Hoe wordt zo een testament best verwoord ?

Reclame

j.demoor

#4 , 06 sep 2012 10:59

“Art.792.De erfgenamen die goederen van de nalatenschap hebben weggemaakt of verborgen gehouden, verliezen de bevoegdheid om de nalatenschap te verwerpen; al verwerpen zij deze, toch blijven zij zuiver erfgenaam, zonder op enig aandeel in de weggemaakte of verborgen gehouden zaken aanspraak te kunnen maken.Art.829.Ieder medeërfgenaam doet, volgens de hierna te bepalen regels, in de massa inbreng van de giften die hem gedaan zijn en van de sommen die hij schuldig is.Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat;een derde, indien hij twee kinderen achterlaat;een vierde indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.”(Burgerlijk Wetboek).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#5 , 07 sep 2012 18:20

' Dit is mijn testament. Ik herroep al mijn vorige testamenten. Ik wens dat 3/4 van mijn nalatenschap verdeeld wordt tussen mijn 4 kinderen , elk voor een gelijk deel. Het laatste 1/4e deel wordt gelijk verdeeld tussen mijn twee kinderen B. en G.
Opgemaakt te XX op dd/mm/jjjj.'

Met de hand zelf geschreven. Met gebruikelijke handtekening ondertekenen. Naam en adres bijschrijven.

Die eventuele schenking die moeder nu zou doen telt uiteindelijk mee om bovenvermelde verdeling toe te passen. Indien die 2 x 25.000 € meer is dan dat laatste kwart deel , zullen jullie uit de verdeling met 4 minder ontvangen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”