Kan huis verkocht worden?

sidiergo2
Topic Starter

Kan huis verkocht worden?

#1 , 28 aug 2012 18:49

Situatie: Moeder is enkele jaren geleden gestorven waardoor ik 50% van het huis heb geërfd. De andere 50% is van mijn vader.

Mijn vader is nu echter hertrouwd en zijn nieuwe vrouw zou graag nog eens bouwen...
Kunnen ze het huis verkopen als ik hiermee niet instem?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 28 aug 2012 18:50

Ja.
U moet uiteraard wel uw deel naakte eigendom uitbetaald krijgen.

sidiergo2
Topic Starter

#3 , 29 aug 2012 10:54

Dus eigenlijk kan ik hiertegen niets doen?

Als ze zeggen wij verkopen het huis, dan kunnen ze dit zoiezo doen ook als ik mij hiertegen verzet?

Mvg

Reclame

Lightning

#4 , 29 aug 2012 10:59

Verkoop kan afgedwongen worden, desnoods via gerechtelijke weg (omzetting deel vruchtgebruik + uit onverdeeldheid).

Oude Belg

#5 , 29 aug 2012 11:02

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lightning

#6 , 29 aug 2012 11:11

Relevante passage voor TS uit bovenstaande link is:
De langstlevende echtgenoot kan eisen dat diens vruchtgebruik zou worden omgezet in een kapitaal of in een lijfrente, die de naakte eigenaars moeten uitbetalen. Hierna zullen deze naakte eigenaars door de samenvoeging van het vruchtgebruik met hun naakte eigendom volle eigenaars worden.

Het vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot is ook omzetbaar in een onverdeeld deel in volle eigendom, waardoor een onverdeeldheid ontstaat waarvoor de procedure tot uitonverdeeldheidtreding van art. 815 B.W. kan ingesteld.

sidiergo2
Topic Starter

#7 , 07 sep 2012 11:03

Bedankt alvast, nog 1 klein vraagje wat zijn de percentages die je moet betalen als je een huis erft en dit vervolgens verkoopt? Verschilt dit naargelang je 1ste graad bent of 2de graad?

Mvg

wanton

#8 , 07 sep 2012 18:30

Jij moet op dit moment niets betalen. De successierechten zijn vroeger reeds betaald geworden en bij verkoop betaal jij niet.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Mariette

#9 , 15 sep 2012 12:05

Jij moet op dit moment niets betalen. De successierechten zijn vroeger reeds betaald geworden en bij verkoop betaal jij niet.
indien de naakte eigenaar gedwongen wordt het vruchtgebruik af te kopen, dan gelden toch hier ook bepaalde percentages die de naakte eigenaar moet laten vallen, al naargelang de leeftijd van de vruchtgebruiker?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”