successierechten op welk bedrag ?

Eddy Costal
Topic Starter

successierechten op welk bedrag ?

#1 , 22 aug 2007 12:07

Een vriend van mij zijn vader is onlangs overleden.

Situatie : wettelijk stelsel - 2 kinderen - moeder 59 jaar -roerende goederen afgerond 200.000 euro (dus 100.000 in de erfenis)- geen bezit huis.

We twijfelen op welke bedragen er 3% succesie zal worden geheven. Is het op voorbeeld a) of b)

a) op 50.000 en 50.000 ( de twee kinderen) en 44.000 (vruchtgebuik moeder)

OF

b) op 28.000 (50.000 min de helft van 44.000) en 28.000 en 44.000
dit vormt samen toch 100.000.

Bijkomende vraag
EN wat als de moeder de kinderen wil uitkopen. Moet ze dan aan ieder 28.000 of 50.000 euro geven?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 aug 2007 13:41

Beste,

de successierechten dienen betaald op het totaal van 100.000 ? , verdeeld als volgt :

- moeder : 44.000 ? , zijnde de fiscale waarde van het vruchtgebruik
- kinderen : 56.000 ? , elk voor 28.000 ? zijnde de helft van de waarde van de blote eigendom.
Het gebruikte tarief is dus 3% voor de totale som.
Bij uitkoop van de blote eigendom is dit in het voordeel van de vruchtgebruikster. Er wordt daar gewoonlijk een andere verdeelsleutel gebruikt , zoals de tabellen van Ledoux, om de re?le waarde te bepalen. Als je daar gaat zien , stel je vast dat voor een vrouw van 59 jaar de waarde van het vruchtgebruik , rekening houdend met een bepaald rendement , schommelt tussen 61 en 63 %. Dus in plaats van 28.000 ? zou elk kind slechts ong. 18.500 ? ontvangen .
Ik denk niet dat dergelijke uitkoop aan te raden is.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Eddy Costal
Topic Starter

#3 , 22 aug 2007 16:28

Hartelijk Bedankt

De bedoeling van die moeder zou zijn aan beide kinderen ongeveer 50.000 euro te schenken (dus hun blote eigendom)

Moeten er dan schenkingsrechten betaald worden (3%) en op welk bedrag?
Op 31.500 (50.000 min 18500 uitkoopwaarde) of op de volle blote eigendom)

Eigenlijk zou dat eigenaardig zijn indien er schenkingsrechten moeten betaald worden, want ze schenkt eigenlijk aan de kinderen hun eigen bezit (dat wel een blote eigendom is )

Ze kan natuurlijk een officiele handgift doen, maar gaat dat zomaar, zijn die gelden niet geblokeerd? En dan nog ,indien zij overlijdt binnen de drie jaar is er weer hetzelfde probleem. Schenkingsrechten of successierechten nu betalen op eigenlijk iets dat reeds van hen (de kinderen) is?

Reclame

wanton

#4 , 22 aug 2007 18:42

Wat U beschrijft is eigenlijk de uitvoering van de nalatenschap. Bij onroerend goed wordt de verhouding blote eigendom/vruchtgebruik (BE/VG) gewoon genoteerd bij de Registratie en het Kadaster. Voor roerend goed , zoals geld , moet men dat zelf regelen. Elke bank kan U daarbij helpen. Er moet geen schenkingsrecht betaald worden want , zoals U zegt , het is uw eigen geld waarop toch successierechten zijn betaald. Men plaatst het geld op naam van de kinderen (BE) met vruchtgebruik (VG) voor moeder. Dit heeft wel voor gevolg dat het geld niet te gebruiken is door de kinderen , zolang moeder leeft. Tenzij moeder afstand doet van haar vruchtgebruik.
De 100.000 ? die uit de nalatenschap van vader komen zijn van de kinderen , dus moeder doet geen schenking. Maar de verhouding BE/VG moet behouden blijven. Bij het overlijden van moeder komt VG terug bij BE - kosteloos en zonder successierechten. Wat gesuggereerd wordt is dus de vereffening van de nalatenschap.
De verhouding 56/44 is slechts een fiscale indicatie voor het bedrag waarop de successierechten dienen berekend te worden.
NB. U kan dit allemaal afhandelen zonder notaris , maar aarzel niet eens met een notaris te spreken.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”