erfenis ouders delen met partner ??

derakkers
Topic Starter

erfenis ouders delen met partner ??

#1 , 09 sep 2012 16:14

Geachte,

Wij zijn getrouwd zonder contract, en hebben samen 2 kinderen van voor ons huwelijk.
Ik erf 100.000 euro van mijn ouders.

1. Mijn man en ik kopen er samen een vakantiehuisje mee, wat als ik overlijd en mijn man verkoopt het huisje, is het geld dan integraal voor de kinderen of hoe gaat dit?
2. Ik laat het geld op onze gezamelijke rekening staan, ik overlijd, wordt de erfenis van mijn ouders dan gedeeld door onze kinderen of kan mijn man hierover beschikken, en indien hij overlijdt de rest als erfenis aan de kinderen geven.

Ik zou graag willen dat mijn man de helft van die erfenis krijgt, maar erfenissen zijn niet gedeeld zonder huwelijkscontract

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 09 sep 2012 20:04

Indien die 2 kinderen van jullie beiden zijn , en het geld wordt op een gezamenlijke rekening gezet , wordt dat geld de facto gemeenschappelijk. Indien één van beiden overlijdt , behoudt de partner zijn helft en wordt de helft van de overledene vererfd aan de kinderen , met behoud van vruchtgebruik aan de partner. Bij echtscheiding evenwel kan u de volledige som wel recupereren.
Indien u met dat geld een onroerend goed zou kopen , laat dan noteren dat u beiden het huis kopen. Daarvoor is een kleine clausule nodig in een soortement huwelijkscontract. Bij overlijden gebeurt hetzelfde als met geld.

nb. enkele typfouten verbeterd!
Laatst gewijzigd door wanton op 11 sep 2012 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 11 sep 2012 08:15

“Art.1427.Het wettelijk stelsel wordt ontbonden door :1° het overlijden van een der echtgenoten;2° de echtscheiding...Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen of uit vervreemding van een eigen goed voortkomende gelden die in dat vermogen zijn gevallen...alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(Burgerlijk Wetboek).

‘Ik erf 100.000 euro van mijn ouders. 1. Mijn man en ik kopen er samen een vakantiehuisje mee’

Mits dit te bewijzen is het gemeenschappelijk vermogen bij uw vooroverlijden vergoeding verschuldigd aan uw eigen vermogen.

“Art.745.De kinderen...erven van hun ouders...zonder onderscheid van...Zij erven voor gelijke delen en bij hoofden...Art.745bis.§ 1. Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek).

‘de gehele nalatenschap’ omvat ook voornoemde vergoeding.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”