regeling erfenis

DEECEE
Topic Starter

regeling erfenis

#1 , 22 aug 2007 14:05

Beste,
Na mijn vader in 2001 is nu ook moeder overleden. Er zijn vijf kinderen die dus de erfgenamen zijn van de nalatenschap. De nalatenschap bestaat hoofdzakelijk uit banktegoeden en een effectenrekening ( totaal 120000?).
Vandaag 2 maanden na het overlijden is er nog niets geregeld alhoewel de situatie redelijk voor de hand liggend is. De onderlinge sfeer en het contact zijn door allerhande toestanden uit het verleden vetroebeld. Er is ??n kind die over alles een volmacht had om alle financi?le transacties van moeder te regelen. Ik ben niet op de hoogte van wat de exacte situatie nu is. Hoe kan ik te weten komen bij welke banken de rekeningen zich bevinden. Wat indien er v??r het overlijden belangrijke sommen verdwenen zijn? Hoe kan ik mijn zuster 'dwingen' om duidelijkheid over de situatie te verstrekken? Hoe lang kan deze schemerperiode nog duren vooraleer er aangifte van nalatenschap gedaan wordt?
Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 22 aug 2007 20:31

Een antwoord op ?n deelvraag: er bestaat geen verband tussen de aangifte van nalatenschap en de verdeling van de goederen.
In die aangifte, die individueel moet gebeuren maar ook collectief mag gebeuren, moet U binnen de 5 maand na overlijden aangeven wat er WAS op datum overlijden. Wat er nadien mee gebeurt, is van geen tel.

j.demoor

#3 , 24 aug 2007 10:00

?Art.1984.Lastgeving of volmacht is een handeling, waarbij een persoon aan een ander de macht geeft om iets voor de lastgever en in zijn naam te doen.Art.1993.Ieder lasthebber is gehouden REKENSCHAP te geven van de uitvoering van zijn opdracht, en aan de lastgever verantwoording te doen...Art.2003.Lastgeving eindigt:...door de dood hetzij van de lastgever...?(Burgerlijk Wetboek).

Bij overlijden van de lastgever treden diens erfgenamen in de rechten en plichten van de lastgever en kunnen dan ook rekenschap vorderen van de lasthebber,zonodig GERECHTELIJK.Als rechtsopvolger van uw overleden moeder kan u navraag doen bij de banken.U kan ook alleen successieaangifte doen en daarin MOTIVEREN waarom verder onderzoek door de fiscus gewenst is.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”