Dag allemaal,
Ik heb 3 kinderen. 2 uit mijn eerste huwelijk en 1 uit mijn andere huwelijk. Ook dit huwelijk is gedaan.
Met mijn kinderen uit mijn eerste huwelijk is de band niet zo goed, voornamelijk doordat zij het verkeerde pad op zijn gegaan (drugsverslaving, alcohol,...) Met mijn zoon uit mijn 2de huwelijk heb ik een goede band.
Maar ik zit met het volgende probleem: mijn zoon uit mijn 2de huwelijk heeft heel wat problemen financieel door een scheiding en graag zou ik hem willen helpen door een huis te kopen voor hem.
Maar hoe kan ik dit het beste aanpakken? Want het huis moet op zijn naam staan en kan ik wel een huis kopen voor mijn zoon? Hij heeft ook 2 kinderen. Is dit dan een schenking en staat er een limiet op een schenking?
Stel dat ik na enkele jaren overlijd, moet mijn zoon het hele bedrag van het huis dan terug inbrengen zodat dit verdeeld kan worden over iedereen (mijn 2 kinderen uit mijn vorig huwelijk)? Begrijp me niet verkeerd, ik wil hen zeker hun erfenis niet ontzeggen en elk kind heeft evenveel recht op evenveel geld, maar daar mijn 2 kinderen uit mijn eerste huwelijk het geld aan verslavingsmiddelen uitgeven en mijn zoon uit mijn 2de huwelijk een harde werker is, wil ik hem toch graag verder helpen. Of kan ik het huis kopen op naam van mijn kleinkinderen en moet er dan niks meer worden ingebracht wanneer ik overlijd?
Kan iemand mij zeggen op welke manier ik dit het beste kan aanpakken?
vriendelijke groeten
W.