Vroegtijdige Schenking.

sidiergo2
Topic Starter

Vroegtijdige Schenking.

#1 , 16 sep 2012 21:38

Hallo,

Ik twijfel over iets. Situatie: Vader heeft 3 kinderen en 1 daarvan is overleden. Grootvader heeft aan zijn 2 'eigen' kinderen en zijn kleinkind (zoon/dochter van zijn overleden zoon/dochter) bedrag X via schenking. Ik weet dat dit bedrag 3 jaar op een rekening moet staan zodat bij een eventueel overlijden van vader geen successierechten meer moeten betaald worden.

Klopt dit dat dit volstaat (dus gewoon een rekening openen voor de 3 personen, waarvan vader vruchtgebruiker is en de 3 personen mede-eigenaar zijn van de spaarrekening) om bij eventueel overlijden 0 euro aan de staat of de notaris te betalen?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 sep 2012 22:30

Er bestaat nog steeds discussie over de mogelijkheid van het schenken van roerende goederen met voorbehoud van vruchtgebruik via een zogenaamde handgift. Overwegend wordt er gesteld dat dit enkel kan via een notariële schenkingsakte. Er moeten schenkingsrechten betaald worden op de volle eigendom maar de overlevingstermijn van drie jaar is niet van toepassing.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sidiergo2
Topic Starter

#3 , 19 sep 2012 12:15

Wat ik hieruit versta is dat er zoiezo nog schenkingsrechten zullen moeten betaald worden bij een eventueel overlijden van vader, ook al is de overlevingstermijn van 3 jaar in acht genomen...? Begrijp ik dit goed?

Met vriendelijke groeten

Reclame

wanton

#4 , 19 sep 2012 23:42

Wat roharro bedoelt : een schenking van geld met voorbehoud van vruchtgebruik is slechts geldig mits akte via een notaris. En dan moeten er steeds de nodige schenkingsrechten betaald worden. Indien die betaald zizjn , zijn er geen verdere rechten verschuldigd , ook geen successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sidiergo2
Topic Starter

#5 , 20 sep 2012 18:24

Aha dus vader moet 100% zeker naar de notaris. Het fabeltje van dat er na 3 jaar geen geld meer naar de staat gaat is dus een leugen....

wanton

#6 , 20 sep 2012 19:39

Het fabeltje van dat er na 3 jaar geen geld meer naar de staat gaat is dus een leugen....
Wat bedoel je daar nu mee?

Je gaat (moet) naar de notaris om een schenking met voorbehoud van vruchtgebruik echt correct te laten verlopen. je betaalt 3 % schenkingsrechten , plus het ereloon van de notaris. Daarmee is de kous af. Er komen daarna geen kosten meer : geen successierechten of wat dan ook. Als de vruchtgebruiker zelf overlijdt , kan de blote eigenaar -kosteloos- over dat geld beschikken.
Toet-anch-Amon

sidiergo2
Topic Starter

#7 , 21 sep 2012 11:04

Inderdaad, als je bij de notaris gaat heb je zoiezo geen zorgen meer bij een eventueel overlijden. Je kan echter toch ook speculeren en niet bij de notaris gaan. Als de vader het geld schenkt via vruchtgebruik en 3 jaar nadien nog leeft, moet je toch niets meer afgeven van het geschonken bedrag. Dit in tegenstelling tot de risicoloze optie die je hebt wanneer je een notaris raadpleegt en dus 3% + het ereloon van de notaris moet betalen.

Klopt toch?

Mvg

wanton

#8 , 21 sep 2012 12:42

Wat wij nu al drie keer proberen te zeggen is dat je best geen risisco neemt door een schenking met voorbehoud vruchtgebruik NIET via een notaris te doen. De kost die dan mogelijk is , ligt hoger dan 3 %.
Een hand- of bankgift heeft enkel zin als er geen enkele beperking , voorwaarde of zo aanwezig is. In voorkomend geval heeft enkel een notariële kracht waarde.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”