schenking huis aan meerdere kinderen + afstand van delen

Jefke1980
Topic Starter

schenking huis aan meerdere kinderen + afstand van delen

#1 , 25 sep 2012 23:05

We zijn met 4 kinderen thuis.

Mijn ouders willen een appartement kopen, en willen daar niet meer voor lenen (logisch).

Daarom zouden ze hun huis voor 1/3de verkopen aan mijn broer, en met dat geld het appartement betalen. De andere 2/3de zouden ze via een schenking aan de vier kinderen geven.

De 3 overige kinderen moeten dan afstand doen van hun deel zodat mijn broer in het ouderlijk huis kan gaan wonen.

Pas als onze ouders overlijden moet hij ons elk een kwart van die 2/3de uitbetalen.

Ik zie hier niet echt een probleem in, maar hebben jullie tips waar we moeten op letten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 26 sep 2012 11:57

Indien het via deze constructie gebeurt, dan zal na het overlijden van beide ouders het huis herschat worden naar de marktwaarde van de dag bij overlijden. Het is dan goed mogelijk dat de broer dan aan jullie dan meer zal moeten uitbetalen indien de waarde van het huis is gestegen.

Jefke1980
Topic Starter

#3 , 27 sep 2012 12:20

Beste,

kan je mij zeggen waar ik kan terugvinden? (artikel of iets dergelijks)

bedankt

Reclame

mikske

#4 , 27 sep 2012 13:48

Broer kan later voor een onaangename verrassing komen te staan bij overlijden ouders als bijvoorbeeld de waarde van het huis met 20% gestegen is in de loop der jaren. Hij zal dan meer moeten afgeven van zijn erfdeel dan oorspronkelijk werd geschonken. Jullie probleem natuurlijk niet maar toch best dat hij het op voorhand weet.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”