De afzender van volgend bericht gaf ons toestemming voor plaatsing:
Geachte,
Heb enkele vragen in verband met het volgende:
Dochter woont sinds x aantal jaar samen (dus niet gehuwd) met een vriend. (5 jaar ongev.)
Ze kopen samen een huis ter waarde van 150.000 euro onder tontine beding.
Om dit te financieren maakt:
Partner gebruik van een lening ter waarde van 75.000 euro
Mijn dochter maakt gebruik van een lening van 25.000 euro
Om haar te helpen schenk (handgifte, bevestigd via aanget. brieven) ik haar 100.000 euro
Hiervan gebruikt ze de helft inz. 50.000 om haar inbreng bij de aankoop zijnde 25.000 op te krikken naar gelijkwaardig niveau als dat van haar partner (75.000)
Ze zijn nu in feite gelijkwaardige eigenaars.
De andere 50.000 euro gebruiken ze (dus niet zij alleen) om hun woning te verbouwen en te verfraaien.
Hierover maken ze samen een contractje, waarin partner deze meerinbreng (ze houden het op de nominale waarde) erkent en laten dit registreren.
Nu komen mijn vragen:
1. quid als mijn dochter komt te overlijden ... het saldo (50.000 dat dienstdoende was voor verfraa?ng) komt dat terug naar mij en eventueel wat nog ?
2. speelt mijn ex-echtgenote (meer dan 25 jaar gescheiden) nog een rol als moeder en mogelijke erfgename in opgaande lijn, alhoewel ze niets heeft geschonken ?
3. quid als beiden komen te overlijden ... wie en wat komen er dan in aanmerking ... de bank ? de ouders van mijn dochter haar partner (alhoewel die ook niets hebben geschonken)
Graag uw visie aub. waarvoor reeds dank