Boete wegens langdurige onverdeeldheid?

gusteman
Topic Starter

Boete wegens langdurige onverdeeldheid?

#1 , 29 sep 2012 19:54

Deze avond, tijdens een gesprek over hoe een nalatenschap nu het best wordt aangepakt, kwam één van de aanwezigen op de proppen met het volgende: volgens die persoon zou er een wetsartikel bestaan volgens hetwelke er een boete dient betaald te worden van zodra een onroerend goed meer dan vijf jaar in onverdeeldheid blijft.
De rest van het gezelschap was hieromtrent bijzonder verbaasd, dus gooi ik dit even op het forum.
Is het inderdaad zo dat er na verloop van vijf jaar onverdeeldheid wordt beboet?
Voor alle duidelijkheid: er is geen sprake van leegstand of verkrotting, het pand wordt op het ogenblik verhuurd.
Ik verafschuw wat u zegt, maar zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen (Voltaire)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 29 sep 2012 20:21

Neen, er wordt geen boete opgelegd, maar indien het onroerend goed in ongelijke delen is verdeeld, bijv. door een wilsbeschikking, dan kan die bevoorrechte erfgenaam wel intresten vragen.
Niemand kan verplicht worden in onverdeeldheid te blijven. Elke erfgenaam kan altijd de vereffening-verdeling aanvragen via de Rechtbank van Eerste Aanleg. Dan wordt het huis wel openbaar verkocht tijdens één oproepdag.

Wat houdt de erfgenamen tegen om het huis nu te verkopen? Het is vandaag (in België) nog een gunstig moment om te verkopen. In Nederland is de vastgoedbubbel al een heel tijdje bezig. Dat zou ook kunnen overslaan naar ons corrupt landje.

De verhuring van een pand brengt ook kopzorgen met zich mee. Draaien hier alle erfgenamen voor op?

gusteman
Topic Starter

#3 , 29 sep 2012 21:24

Er is geen wilsbeschikking dus ook geen enkele bevoordeligde partij.
Er zijn drie erfgenamen, en het pand wordt op dit ogenblik verhuurd aan en bewoond door één der kleinkinderen.
De afspraak onder de drie erfgenamen was dat dit kleinkind er kon blijven wonen tot 31 december 2013, wat ook in een huurcontract is vastgelegd.
Nu is het zo dat één der andere kleinkinderen het pand zou willen kopen en dat het net dit kleinkind is dat met die "boete" op de pinnen kwam, waarschijnlijk in de hoop dat hiermee een voortijdig einde aan het huurcontract zou kunnen gemaakt worden.
Ik verafschuw wat u zegt, maar zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen (Voltaire)

Reclame

Creatief

#4 , 29 sep 2012 21:31

Neen, een boete kan hiervoor niet gevraagd worden. Nu ken ik wel niets van huurovereenkomsten als deze door de blote eigenaars voortijdig wordt beëindigd.

roharro
Juridisch actief: Ja

#5 , 29 sep 2012 21:36

Er zouden nogal wat boetes moeten uitgeschreven worden!
Zou betekenen dat de langstlevende echtgenoot na 5 jaar -wegens eigendom in onverdeeldheid- moet ophoepelen uit zijn huis.....
Onzin....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

gusteman
Topic Starter

#6 , 29 sep 2012 21:38

Nu ken ik wel niets van huurovereenkomsten als deze door de blote eigenaars voortijdig wordt beëindigd.
Idem dito, maar dat zoek ik dan wel even op.
Alhoewel daar volgens mij niet echt kans op bestaat, aangezien twee der drie erfgenamen besloten hebben om dit huurcontract niet vroegtijdig te beëindigen.
Nu ja, we zien wel wat er uit de bus komt.
Alvast bedankt voor de snelle reactie :D

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 sep 2012 22:49

Maar de erfgenamen zijn akkoord om niet te verkopen
En er is een huurcontract tot dec 13?
En de 'eiser' is geen erfgenaam.... wat is dan het probleem.
Er is blijkbaar ook niemand die vruchtgebruik heeft?
Trouwens een pand kan verkocht worden MET een huurder.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”