erven kleinkinderen na verwerpen erfenis door vader?

stefvbw
Topic Starter

erven kleinkinderen na verwerpen erfenis door vader?

#1 , 02 sep 2007 21:21

Beste,

Mijn vader komt uit een gezin met 5 kinderen. Hij had 3 broers en 1 zus. Reeds 1 broer en de zus zijn overleden. Enkel mijn vader heeft kinderen. Zijn vader is gestorven in 1961, en zijn moeder reeds in 1949.
Mijn vader heeft indertijd een document moeten tekenen (onder druk broers/zus) om de erfenis te verwerpen, in ruil voor een aalmoes. Omdat mijn vader indertijd (1961) het geld nodig had heeft hij dit ondertekend en een geldsom ontvangen. Na deze transactie hebben zijn broers en zus alle contact verbroken. Mijn vader heeft zelf 5 kinderen. Ik heb aldus nog 2 broers en 2 zussen, die waren bij ondertekening ook nog niet geboren. De 2 nog levende broers van mijn vader hebben na het overlijden van hun zus vorige maand, het ouderlijk huis verkocht en de som onder hun tweeen verdeeld. Mijn vader kreeg aldus niets. (wij ook niet) De koper van het huis heeft zelfs de volledige inboedel er gratis bijgekregen. Die inboedel vertegenwoordigd ook een groot stuk van mijn vaders jeugd, en heeft grote sentimentele waarde.
Bestaat de mogelijkheid dat wij (broers/zussen) alsnog aanspraak kunnen maken op een deel van de erfenis, alsook van de inboedel van het verkochte goed?
Kunnen wij maw nog aanspraak maken op de erfenis van onze grootouders langs vaders kant? Bestaat de mogelijkheid om via juridische weg een deel van de erfenis op te eisen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 02 sep 2007 22:13

Gewoon antwoord op de titel van uw vraag (zonder al verder te lezen):

1) men erft nooit in de plaats van iemand die verworpen heeft. Kleinkinderen erven dus niet als de middenste generatie verwerpt.

2) Maar als de ganse middenste generatie verwerpt (eventueel is dat maar ??n persoon: een enig kind), dan worden de kleinkinderen IN EIGEN HOOFDE tot de erfenis geroepen. Ze erven dan rechtstreeks (en niet in de plaats van).
Dat heeft wel gevolgen voor de "paarten":
Stel: zoon met 2 kinderen en dochter met 5 kinderen.
Zijn zoon en dochter reeds overleden, dan erven die 2 kleinkinderen elk 1/4 en de 5 andere kleinkinderen elk 1/10.

Bij verwerping echter door zoon ?n dochter:
alle kleinkinderen erven 1/7.

Nu ga ik uw vraag lezen.

Antwoord: Nee, uw vader heeft verworpen, noch hij noch zijn kinderen komen er aan te pas.

Heeft uw vader niets ge?rfd van zijn moeder? Was hij geen deelgenoot in dat huis?

Uw vader kan niet meer inroepen dat de overeenkomst "verwerping tegen geld" van destijds gebrekkig was en bvb. onder dwang werd bekomen: ze is verjaard.

ik zie geen enkel middel.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”