Situatie is als volgt:
Mijn ouders zijn in het bezit van verschillende bouwgronden. Het is altijd hun plan geweest om één bouwgrond te schenken aan mij, en één aan mijn broer (we zijn met twee kinderen). Vorig jaar is één bouwgrond aan mij geschonken, die aan mijn broer is nog niet geschonken omdat hij op dat ogenblik de financiële middelen niet had om de schenkingskosten te betalen.
Nu is mijn moeder op dit moment stervende. Ik meen te begrijpen dat de schenking van mijn bouwgrond na haar overlijden vervalt, maar dat het betaalde bedrag aan schenkingskosten zal afgetrokken worden van de successierechten.
- Is dit correct?
- Op hoeveel extra kosten moet ik hiervoor rekenen, ermee rekening houdende dat de waarde van de bouwgrond geschat wordt op 100.000 euro?
Aangezien de bouwgrond van mijn broer nog niet geschonken is, wat is de beste (en voordeligste manier) om de erfenis van die bouwgrond naar hem alleen te laten gaan? Mijn moeder heeft geen testament, en zoals de zaken er nu voorstaan, zal mijn vader 50% van de bouwgrond erven, mijn broer 25% en ikzelf ook 25%. Aangezien ikzelf geen baat heb bij die 25% bouwgrond, wil ik er voor zorgen dat die rechtstreeks naar hem gaat. Mijn moeder is niet meer in staat om zelf nog iets op papier te zetten, ze beseft wel nog alles wat ze doet en kan eventueel wel nog een handtekening zetten.
Alvast bedankt.