Erfenis bouwgrond vermijden

Baracus
Topic Starter

Erfenis bouwgrond vermijden

#1 , 01 okt 2012 10:21

Situatie is als volgt:

Mijn ouders zijn in het bezit van verschillende bouwgronden. Het is altijd hun plan geweest om één bouwgrond te schenken aan mij, en één aan mijn broer (we zijn met twee kinderen). Vorig jaar is één bouwgrond aan mij geschonken, die aan mijn broer is nog niet geschonken omdat hij op dat ogenblik de financiële middelen niet had om de schenkingskosten te betalen.

Nu is mijn moeder op dit moment stervende. Ik meen te begrijpen dat de schenking van mijn bouwgrond na haar overlijden vervalt, maar dat het betaalde bedrag aan schenkingskosten zal afgetrokken worden van de successierechten.

- Is dit correct?
- Op hoeveel extra kosten moet ik hiervoor rekenen, ermee rekening houdende dat de waarde van de bouwgrond geschat wordt op 100.000 euro?

Aangezien de bouwgrond van mijn broer nog niet geschonken is, wat is de beste (en voordeligste manier) om de erfenis van die bouwgrond naar hem alleen te laten gaan? Mijn moeder heeft geen testament, en zoals de zaken er nu voorstaan, zal mijn vader 50% van de bouwgrond erven, mijn broer 25% en ikzelf ook 25%. Aangezien ikzelf geen baat heb bij die 25% bouwgrond, wil ik er voor zorgen dat die rechtstreeks naar hem gaat. Mijn moeder is niet meer in staat om zelf nog iets op papier te zetten, ze beseft wel nog alles wat ze doet en kan eventueel wel nog een handtekening zetten.

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 01 okt 2012 11:03

Oei, en er is geen mogelijkheid meer om de bouwgrond te schenken vanwege je moeder? Dat vind ik nu écht jammer voor je broer en voor jou.
De schenkingsrechten op jouw bouwgrond kan niet worden afgetrokken van de successierechten 5SR). Jouw bouwgrond moet enkel niet aangegeven worden in de aangifte van de SSR omdat er al schenkingsrechten op zijn betaald.

Aangezien je moeder niet meer in staat is nog een bouwgrond te schenken aan je broer, wordt de fictieve massa van de nalatenschap samengesteld. Dus iedereen moet zijn giften en schenkingen inbrengen die hij tijdens het leven en des doods van moeder ontvangen heeft. Jouw bouwplaats wordt herschat naar de dagwaarde van vandaag en dan zal je je broer moeten uitbetalen, want hij heeft fictief 100.000 € en misschien nog meer (afhankelijk van marktwaarde bouwplaats) nooit ontvangen van moeder.

Tracht toch nog gauw een handtekening op papier te laten plaatsen door je moeder. Vraag heel snel een afspraak met de notaris en leg de zaak uit. De notaris zal eventueel bereid zijn naar je moeder te komen indien zij zich niet meer kan verplaatsen.

Baracus
Topic Starter

#3 , 01 okt 2012 12:13

Aangezien je moeder niet meer in staat is nog een bouwgrond te schenken aan je broer, wordt de fictieve massa van de nalatenschap samengesteld. Dus iedereen moet zijn giften en schenkingen inbrengen die hij tijdens het leven en des doods van moeder ontvangen heeft. Jouw bouwplaats wordt herschat naar de dagwaarde van vandaag en dan zal je je broer moeten uitbetalen, want hij heeft fictief 100.000 € en misschien nog meer (afhankelijk van marktwaarde bouwplaats) nooit ontvangen van moeder.
Volgens de notaris bestaat de mogelijkheid dat, na het overlijden van mijn moeder, zowel ik als mijn vader uitdrukkelijk afstand doen van de bouwgrond die toebedeeld zou worden aan mijn broer. Dit zou dan de fictieve massa gelijktrekken. Is dit inderdaad een optie?

Reclame

Creatief

#4 , 01 okt 2012 13:07

Dat zou mogelijk kunnen zijn. Wanton kan dit misschien beter toelichten. Hij is een krak op dat vlak.

wanton

#5 , 02 okt 2012 20:27

De Registratie houdt enkel rekening met de tegoeden die er zijn of zouden moeten zijn op het moment van overlijden. OG waarop schenkingsrechten zijn betaald , horen daar niet meer bij. De berekening SSR zal dus gebeuren volgens de wettelijke verdeleing van de nog aanwezige goederen. Daarna is het echter zaak de verdeling recht te trekken , rekening houdend met de gedane schenking. En ik vrees dat daar nog eens schenkingsrechten bijkomen. Afstand doen van de grond betekent weer een notariële akte , na verdeling van de nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”