stiefvader + vruchtgebruik erfenis

Krukas
Topic Starter

stiefvader + vruchtgebruik erfenis

#1 , 04 okt 2012 16:06

Hallo !

Mijn vader is op zeer jonge leeftijd overleden toen ik 2 jaar was .
Een 2 tal jaar later trouwt mijn moeder met mijn stiefvader .

Momenteel is mijn moeder 77 jaar en mijn stiefvader 80 .

Stiefvader heeft eigen bezittingen in één van deze bezttingen van hem woont ze dus samen met stiefvader .
trouwens één van zijn bezittingen heeft hij ook nog aangekocht toen hij getrouwd was met moeder .

Maar ook moeder heeft twee huizen .
één ervan had ze al voor ze trouwde met stiefvader en een ander erfde ze van haar overleden zuster toen ze al getrouwd was met stiefvader .

Stiefvader heeft mij nooit geadopteerd of willen adopteren en dit naar mijn mening toen bewust gedaan want dat merk ik nu nog steeds .

Nu mijn vragen .

Indien moeder sterft , heeft stiefvader dan vruchtgebruik over de twee huizen van mijn moeder , of enkel over datgeen dat ze geërft heeft toen haar zuster stierf en ze getrouwd was met stiefvader ?

Vervalt het vruchtgebruik niet indien de overgeblevene nog zelf bezittingen heeft ?

Indien mijn stiefvader komt te overlijden , heeft mijn moeder dan vruchtgebruik over de woning die hij nog bij heeft gekocht tijdens hun huwelijk ?

Pittig detail is wel dat hij dat toen heeft laten beschrijven dat hij dit gekocht heeft met erfgeld van zijn overleden moeder .

Dan heb ik ook nog een vraag mbt dat ik niet geadopteerd ben geweest .

Men zegt mij dat indien mijn moeder boven een bepaald aantal jaren getrouwd is met stiefvader bvb meer dan 50 jaar , ik automatisch word aanzien als een geadopteerd kind .

Ik geloof dit niet , maar wil toch zekerheid .

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Krukas
Topic Starter

#2 , 04 okt 2012 16:12

Bijkomende .
Trouwdatum van beide is me nu niet bekend , maar ze zijn getrouwd onder het stelsel van gemeenschap van aanwinsten .

j.demoor

#3 , 06 okt 2012 08:21

“Art.745bis.§ 1.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de GEHELE nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
Het vruchtgebruik vervalt niet indien de overgeblevene nog zelf bezittingen heeft.
De erflater kan bij testament over zijn beschikbaar deel anders beschikken.
“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat;een derde, indien hij twee kinderen achterlaat;een vierde indien hij er drie of meer achterlaat.”(B.W.).

Indien uw moeder boven een bepaald aantal jaren getrouwd is met uw stiefvader wordt u NIET automatisch aanzien als een geadopteerd kind.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Lousia

#4 , 23 okt 2012 13:39

Wat staat er in het trouwboekje berteffende kinderen ?
Heeft U de naam van uw stiefvader ?
Mijn zus was ook niet geadopteerd maar eind de jaren 50 heeft men bij het huwelijk van mijn ouders gewoon de naam van mijn halfzuster op het trouwboekje geplaats en haar de naam gegeven van mijn vader .
Dus was ze wettelijke erfgenaam van mijn vader ook al heeft hij het laten onderzoeken op het einde van zijn leven in 2011 omdat hij dit niet wilde want hij had haar de laatste 40 jaar van zijn leven niet meer gezien.

Mariette

#5 , 24 okt 2012 13:09

“Art.745bis.§ 1.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de GEHELE nalatenschap...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).
Het vruchtgebruik vervalt niet indien de overgeblevene nog zelf bezittingen heeft.
De erflater kan bij testament over zijn beschikbaar deel anders beschikken.
“Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts één kind achterlaat;een derde, indien hij twee kinderen achterlaat;een vierde indien hij er drie of meer achterlaat.”(B.W.).

Indien uw moeder boven een bepaald aantal jaren getrouwd is met uw stiefvader wordt u NIET automatisch aanzien als een geadopteerd kind.
Kan de erflater dan ook niet het verplichte vruchtgebruik van een deel van de erfenis (vb. het onroerend deel) verwerpen?

Of hoe moet men dat dan regelen indien vb. vader zijn drie kinderen gewoon hun deel wil laten erven, maar zijn echtgenote slechts vruchtgebruik op de gezinswoning wenst te laten behouden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#6 , 24 okt 2012 18:19

Normaliter erft de ll.echtgenoot MINSTENS het vruchtgebruik op de volledige nalatenschap.
Sedert een aantal jaren kan men evenwel bedingen, indien men hertrouwd, dat het vruchtgebruik beperkt wordt tot de gezinswoning.
Dan erven de kinderen de andere eigendommen in volle eigendom.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mariette

#7 , 25 okt 2012 07:57

Normaliter erft de ll.echtgenoot MINSTENS het vruchtgebruik op de volledige nalatenschap.
Sedert een aantal jaren kan men evenwel bedingen, indien men hertrouwd, dat het vruchtgebruik beperkt wordt tot de gezinswoning.
Dan erven de kinderen de andere eigendommen in volle eigendom.
Ik neem aan dat de erflater dit dan via testament zal moeten bepalen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”