Hallo,
Ik ga jullie niet vervelen met mijn hele verhaal, dat is hier wel ergens te vinden.
Concrete situatie in een notendop
Ex-man overleden op 24/09/2011, was in collectieve schuldenregeling
Na overleg met zijn schuldbemiddelaar en op zijn aanraden weiger ik de erfenis in naam van zijn dochter (mei 2012) bij de rechtbank van eerste aanleg.
Vrijdag 22/09/2012 krijg ik een brief van de belastingen, dienst betwistingen, dat ze gaag 5000 euro willen terugbetalen aan mijn dochter (als erfgenaam).
Mijn vragen:
- alhoewel ik bijna zeker weet dat dit niet mogelijk is, is er toch nog een manier voor mijn dochter om dit geld alsnog te ontvangen? We zouden het zo enorm goed kunnen gebruiken...
- Indien niet, moet ik de verdere erfgenamen verwittigen? De collectieve is afgesloten door de rechtbank, en misschien kan iemand anders dit geld recupereren? Als ze de erfenis niet geweigerd hebben, dat weet ik niet.
- Kan ik als schuldeiser dit geld opeisen? Er bestaat een officieel schrijven van mij aan de schuldbemiddelaar (geschreven door de gerechtelijke dienst OCMW) voor een bedrag aan achterstallige alimentatie dat ongeveer 5000 euro bedraagt. Dit is wel alle bewijs dat ik daarvan heb.
ALvast bedankt voor jullie input!
Groetjes