Testament

Creatief
Topic Starter

Testament

#1 , 18 okt 2012 20:38

Langstlevende ouder is overleden.
In een testament staat dat de kosten van de begrafenis moeten betaald worden van uit de zichtrekening en de spaarrekening van de overledene. Bij tekort moet x bijschieten van de rekening, die hem geschonken werd.

Wat verstaan jullie onder begrafeniskosten?

- onkosten uitvaart parochie
- begrafenisondernemer
- concessie urne
- koffietafel
- factuur bloemist

Horen al deze kosten onder begrafeniskosten? Indien niet, welke dan niet?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 okt 2012 20:46

Voor een definitie zou ik me baseren op definitie van die kosten in het raam van de successieaangifte.

Hier vindt u een omschrijving van wat wordt verstaan onder "begrafeniskosten":
http://www.minfin.fgov.be/portail2/nl/t ... n-what.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief
Topic Starter

#3 , 18 okt 2012 21:01

Yeb, bedankt, Roharro.

Reclame

Creatief
Topic Starter

#4 , 18 okt 2012 21:16

Toch nog een vraag i.v.m. deze wilsbeschikking (testament).
In de eerste wilsbeschikking wordt vermeld dat bij overlijden X de begrafeniskosten moest betalen met de rekening, die X geschonken had gekregen.
In de derde wilsbeschikking staat er dat de begrafeniskosten eerst van de spaar- en zichtrekeningen moesten betaald worden. Indien tekort, moest X bijschieten van de rekenng die hem geschonken werd.

Met welke wilsbeschikking moet er nu rekening worden gehouden, de eerste of de derde? Waarom?

roharro

#5 , 18 okt 2012 21:22

De laatste. Elke latere wilsbeschikking vervangt of vervolledigt de voorgaande.
Laatst gewijzigd door roharro op 18 okt 2012 22:03, 3 keer totaal gewijzigd.

Creatief
Topic Starter

#6 , 18 okt 2012 21:35

Hopelijk zit je juist, Roharro, want ik ben momenteel bezig met het verbeteren van de vorderingen, die door onze advocaat werden opgesteld.

roharro

#7 , 18 okt 2012 22:01

Hopelijk zit je juist, Roharro, want ik ben momenteel bezig met het verbeteren van de vorderingen, die door onze advocaat werden opgesteld.
Indien in het laatste testament de vorige niet expliciet werden verworpen blijven die in principe geldig.
Dus wanneer er meer dan één testament is, zal er moeten nagezien worden welk het laatste is en of dit al dan niet vorige testamenten herroept of eenvoudigweg aanvult. In dit geval is het duidelijk een rechtzetting.

Creatief
Topic Starter

#8 , 18 okt 2012 22:31

Bedankt, roharro!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”