Waar vind ik de verdeling van SSR t.o.v. ontvangen deel

Creatief
Topic Starter

Waar vind ik de verdeling van SSR t.o.v. ontvangen deel

#1 , 20 okt 2012 20:46

Bij het openvallen van de nalatenschap zonder testament worden de SSR betaald in verhouding met de ontvangsten.

Maar bij het openvallen van een nalatenschap zijn er ook kosten (passiva), zoals begrafeniskosten en notariskosten, ...

Worden al deze "passiva" ook verdeeld in verhouding met de ontvangen activa van de nalatenschap. En waar vind ik eventueel dat wetsartikel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 20 okt 2012 21:13

Bij het openvallen van de nalatenschap zonder testament worden de SSR betaald in verhouding met de ontvangsten.

Maar bij het openvallen van een nalatenschap zijn er ook kosten (passiva), zoals begrafeniskosten en notariskosten, ...

Worden al deze "passiva" ook verdeeld in verhouding met de ontvangen activa van de nalatenschap. En waar vind ik eventueel dat wetsartikel?
De belastbare grondslag is het verschil tussen het totaal van de activa en het totaal van de passiva van de nalatenschap. Op die "netto-nalatenschap" worden vervolgens de successierechten berekend voor de verschillende erfgenamen door toepassing van de wettelijke devolutie en de erbijhorende respectievelijke tarieven.
Dus "impliciet" worden de passiva inderdaad verdeeld in verhouding met de ontvangen activa.

ps: notariskosten kunnen niet in mindering worden gebracht!
Laatst gewijzigd door roharro op 20 okt 2012 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief
Topic Starter

#3 , 20 okt 2012 21:22

Dom, dom, dom van mij om die vraag te stellen. Ik had de berekening en verrekening van de SSR beter moeten bekijken, dan had ik dat gezien. Toch alvast bedankt, roharro, voor je bijdrage. Pfff, ... alle gegevens beginnen door elkaar te lopen en dit gewoonweg door het feit dat de advocaat hier en daar een foutieve stelling inneemt bij de vordering.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”