inboedel bij verkoop

avogadro
Topic Starter

inboedel bij verkoop

#1 , 12 sep 2007 01:58

Hallo!

Mijn moeder is vier jaar geleden overleden, en nu wil mijn vader het huis verkopen om met zijn vriendin te gaan samenwonen. Ik heb al begrepen dat wij (= mijn broer en ik) ivm het "onroerend goed" recht hebben op ongeveer 1/8 van de verkoopprijs (mijn vader is 58).

Nu is hij van plan om heel de inboedel mee te nemen naar zijn nieuwe woonst. Mag hij dit doen? Is hij enige eigenaar van heel de inboedel of geldt hier ook zoiets als vruchtgebruik??? I lost track...

Alvast bedankt en groetjes!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 12 sep 2007 09:38

In de meest gewone situatie (uw ouders hadden geen huwelijkscontract en uw moeder geen testament; 99% van de goederen zaten in het gemeenschappelijk vermogen) is uw vader voor de 1/2 volle eigenaar én heeft hij het vruchtgebruik op de andere 1/2 (van die andere 1/2 zijn de kinderen blote eigenaar).

Daarbij wordt geen enkel onderscheid gemaakt tussen roerend en onroerend.
Iets verkopen (of weggeven) kan hij alleen maar doen mits het akkoord van de kinderen.
Maar zaken verhuizen mag hij zeker; hij moet enkel die zaken als een goed huisvader beheren want U bent mede-eigenaar. Vroeg of laat komt die 1/2 in volle eigendom bij U.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”