Is schenking bouwgrond met cashback scenario mogelijk?

Infofisher
Topic Starter

Is schenking bouwgrond met cashback scenario mogelijk?

#1 , 21 okt 2012 18:52

Hallo iedereen.

Mijn vader heeft een lapje grond in eigendom.
Ik zou op deze grond een huis willen bouwen samen met mijn echtgenote.

De situatie is nogal complex omdat ik nog een broer en zus heb en omdat mijn vader zelf nog een stuk cash wil zien van die transactie.
De vraag is nu, wat de zuiverste en goedkoopste oplossing zou zijn om die grondoverdracht te realiseren.

In vroegere topics las ik al dat het belangrijk is dat de drie kinderen elk 1/3 van de grond erven, waarna ik mijn broer en zus zou uitkopen.
Dit om te vermijden dat er later bij overlijden van mijn ouders een herwaardering zou komen van de geschonken bouwgrond..
Stelt zich echter de vraag hoe mijn vader dan nog aan cash geld komt.

Schenkt hij elk van zijn kinderen 1/3 en geven wij hem dan onderhands een bepaalde som geld terug?
Of schenkt hij aan elk van zijn kinderen bijv. 1/5 en houdt hij zelf nog 2/5de in handen die ik dan met cash uitkoop?

Bijkomende vraag is hoe het dan zit met mijn echtgenote. Uiteraard willen we vooraleer met het bouwen te beginnen wel elk 50% eigenaar zijn van de grond.

Ben al eens met een notaris gaan praten, maar die vertelde me dat er in dit geval maar één alternatief is: Ik koop mijn vader zijn grond (geen schenking dus), waarna mijn vader aan zijn 3 kinderen een geldelijke schenking doet volgens een door hem te bepalen bedrag.
Het gevolg: 10% registratie op de volle som en natuurlijk aanvankelijk wel het volledige bedrag moeten ophoesten (al krijg ik daar dan nadien nog iets van teruggestort). Voor mij helaas financieel geen haalbare kaart.

Iemand een constructief idee?

Dank bij voorbaat,

Infofisher

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lousia

#2 , 21 okt 2012 19:44

Wij hebben het volgende gedaan :
Grond werd geschonken voor gelijke delen aan elk kind 1/5 uw vader behoud 2/5.
De andere kinderen verkopen aan U op het zelfde moment dat de schenking gebeurt en uw vader ook.
Maar op het moment dat U de andere kinderen + vader uitbetaald( zij verkopen direct aan U ) bent u al eigenaar van het stuk dat U geschonken werd en dan betaald U maar 2,5 % omdat U al eigenaar bent.U? uw zus en broer zij moeten natuurlijk wel schenkingrecht betalen . Elk op zijn deel.
zo hebben wij hEt opgelost en kan er nooit geen herschatting van de grond gebeuren. Dit noemt MEN via een dubbele akt bij de notaris.

Infofisher
Topic Starter

#3 , 21 okt 2012 20:22

Dag Louisa,

Bedankt voor het snelle en verhelderende antwoord.
Voor zo ver ik weet geldt een aanslagvoet van 1% voor uitkopen broer en zus.
Ik dacht dat ik voor het uitbetalen van mijn vader een aanslagvoet van 10% (standaard registratierechten) moest rekenen.
Heb je wat meer achtergrondinformatie mbt die 2.5% regel?

mvg,

Infofisher

Reclame

Lightning

#4 , 21 okt 2012 21:10

1% is sinds augustus 2012 2.5% geworden.

Lousia

#5 , 21 okt 2012 21:17

Vroeger was het 1 % maar recent verandert naar 2,5 %.
Miserietax noemen ze dat.
Schenkingrechten voor onroerend goed van vader naar U en zus en broer verschillen van gewest tot gewest dus dit zal U moeten navragen bij de notaris .

Mvg

succes-sie

#6 , 21 okt 2012 22:32

Een schenking onder last is ook mogelijk. Bvb. Uw vader schenkt U de bouwgrond ter waarde van bvb 100.000 EUR, met last hem bvb. 50.000 EUR te moeten betalen. Voordeel i.p.v. 10% te betalen, zal U schenkingsrechten betalen.

Infofisher
Topic Starter

#7 , 22 okt 2012 20:51

@ Louisa:

Hm, ik rekende inderdaad nog met 1%. Dat van die 2.5% is me volledig ontgaan.
Geen goed nieuws natuurlijk ...

Toch bedankt voor de input

@ Succes-sie: Is het niet zo dat je bij schenking onder last met het probleem zit van een herwaardering (inkorting) van de schenking bij overlijden van de ouders?

Lousia

#8 , 23 okt 2012 10:15

De andere erfgenamen kunnen inderdaad een herschatting aanvragen na het overlijden van uw vader .
Dit kan enkel voorkomen worden als U met de dubbele akt werkt zoals wij gedaan hebben.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”