financiële tegemoetkoming verblijf rusthuis

bramdeleener
Topic Starter

financiële tegemoetkoming verblijf rusthuis

#1 , 19 okt 2012 12:29

Situatie

Vader en 3 kinderen - bezitting: een huis

Vader wordt opgenomen in een rusthuis. De financiële middelen zijn zo goed als opgebruikt en er dient maandelijks bijgepast te worden voor het rusthuis.

Aangezien 2 van de 3 kinderen het financieel krap hebben, wil het derde kind een lening met intrest toestaan aan de vader. De lening dient echter terugbetaald te worden bij een verkoop van het huis in de toekomst.

Hoe kan dit juridisch het best geregeld worden om achteraf geen moeilijkheden te krijgen tussen kinderen en/of met fiscus ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 okt 2012 12:38

Hiervoor ga je best naar een notaris

wanton

#3 , 19 okt 2012 19:29

Wat gebeurt er nu met dat huis? Indien dat verhuurd wordt , is er toch een inkomen voor vader als vruchtgebruiker. Misschien is het OCMW bereid de kosten op zich te nemen mits een hypotheek op het huis. Na vaders overlijden en verkoop van het huis , dient dan alles aan het OCMW terugbetaald te worden. Maar weet dat het OCMW bij haar sociaal onderzoek steeds zal uitkomen bij het vruchtgebruik van vader op het huis , waar hij begunstigde is van een eventuele huur.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

bramdeleener
Topic Starter

#4 , 21 okt 2012 15:27

Het huis is bewoond door 1 van de 3 kinderen. Dit kind is gehandicapt en heeft een zeer beperkt vervangingsinkomen.

mapleleiah

#5 , 04 nov 2012 19:04

Kijk eerst al eens of de vader geen recht heeft op de zorgpremie. Dit is 130 euro per maand en kan al een deeltje van de kosten dekken. Het OCMW moet u hier zeker info over kunnen verstrekken, al weet ik uit ervaring dat de info soms tegenstrijdig is bij verschillende verstrekkers.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”