vruchtgebruik + algemene kosten

Minimexx
Topic Starter

vruchtgebruik + algemene kosten

#1 , 07 nov 2012 11:48

Vraagske nog over vruchtgebruik.

Naakte eigendom van een appartement is van persoon 1. Het volledige vruchtgebruik ervan is van persoon 2. Voor wie zijn de gemeenschappelijke kosten van het appartemenstgebouw?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 nov 2012 12:18

Normaal voor de vruchtgebruiker, tenzij het om grote onderhoudskosten zou gaan.

Thrones23

#3 , 08 nov 2012 13:53

Ik heb ook een vraag in verband met het gebruik en bewoning van de vruchtgebruiker.

"Art. 635. Wanneer de gebruiker alle vruchten van het erf geniet of wanneer hij het gehele huis bewoont, is hij evenals de vruchtgebruiker verplicht de kosten van bebouwing, de herstellingen tot onderhoud en de belastingen te dragen. Wanneer hij maar een gedeelte van de vruchten geniet of wanneer hij maar een gedeelte van het huis bewoont, draagt hij daartoe bij naar evenredigheid van hetgeen hij geniet."

Op basis van dit wet, ben ik dan gehouden om de gedeelte van de kosten mee te betalen?? :s

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 nov 2012 14:00

Ik heb ook een vraag in verband met het gebruik en bewoning van de vruchtgebruiker.

"Art. 635. Wanneer de gebruiker alle vruchten van het erf geniet of wanneer hij het gehele huis bewoont, is hij evenals de vruchtgebruiker verplicht de kosten van bebouwing, de herstellingen tot onderhoud en de belastingen te dragen. Wanneer hij maar een gedeelte van de vruchten geniet of wanneer hij maar een gedeelte van het huis bewoont, draagt hij daartoe bij naar evenredigheid van hetgeen hij geniet."

Op basis van dit wet, ben ik dan gehouden om de gedeelte van de kosten mee te betalen?? :s
Wat bent u juist? Vruchtgebruiker, gedeeltelijk vruchtgebruiker of naakte eigenaar?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Thrones23

#5 , 08 nov 2012 14:11

Ik heb het gehele blote eigendom

Creatief

#6 , 08 nov 2012 15:39

Dan draag je als naakte eigenaar bij in de grote kosten: nieuw dak, nieuwe ramen, nieuwe verwarmingsketel, ... dus de grote kosten. Behangen, verven, vernissen of de gewone ondehoudswerken, daar draagt ge niet voor bij. Ook hoef je geen belastingen te betalen. De onroerende voorheffing + brandverzekering is voor de vruchtgebruiker.

Thrones23

#7 , 08 nov 2012 16:54

ok dank u.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”