wijzigen dading?

inneminnemunte
Topic Starter

wijzigen dading?

#1 , 08 nov 2012 10:30

Hallo,
dit is hier mijn eerste keer, dus nog een beetje onwennig :roll:
18 maand geleden hebben alle erfgenamen van mijn grootmoeder een dading ondertekend.
Nu is de notaris eindelijk zo ver dat hij kan over gaan tot uitbetaling.
Degene die door de dading benadeelt zijn twijfelen nu of ze akkoord willen gaan tot uitbetaling.
Mijn vraag is kan een dading zo maar gewijzigd worden? Wat is dan de te volgen procedure? En wat als de andere erfgenamen daar niet mee akkoord zijn?
Ik hoop dat er hier iemand een bruikbaar antwoord op kan geven. :)
alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ddanck
Contacteer: Website

#2 , 08 nov 2012 11:28

Belangrijk bij een dading is dat de partijen wederzijdse toegevingen doen. Bij een dading krijgt dus niet elke partij hetgeen waarop deze recht heeft. Elke partij bij een dading wordt dus in principe enigszins benadeeld.

Volgens artikel 1134 B.W. is een overeenkomst voor de partijen hetzelfde als de wet. Artikel 2052 B.W. bepaalt dat “dadingen tussen partijen gezag van gewijsde in hoogste aanleg hebben" en kan dus aanzien worden als een bijzondere toepassing van artikel 1134 B.W.

Partijen kunnen, éénmaal een dading is gesloten, niet meer terugkomen op de rechtsverhouding die aan de dading ten grondslag lag. Ze moeten zich neerleggen bij de door de dading vastgestelde situatie en zich daar in de toekomst ook naar gedragen.

Een uitzondering zou kunnen worden gemaakt, wanneer u kan aantonen dat uw toestemming werd aangetast door een wilsgebrek (zoals bedrog of dwaling). Dit dient u dan wel te bewijzen. Daarenboven kan er geen dading worden afgesloten over bepalingen van dwingend recht of van openbare orde. Een en ander zal dus afhangen van wat er precies wel en wat precies niet in de dading werd opgenomen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Creatief

#3 , 08 nov 2012 11:33

Indien bij een dading een erfgenaam voor meer dan 1/4de benadeeeld werd, kan deze ongedaan gemaakt worden. Er kan dan sprake zijn van bedrog. Is het verschil minder dan 1/4de, dan kan de dading niet gewijzigd worden. ( Art. 887, lid 1 B.W.)

Wij hebben hetzelfde aan de hand. Onze advocaat verwijst naar bovenstaand Artikel.

Reclame

Creatief

#4 , 08 nov 2012 19:28

[quote="AdvoDanck"] Bij een dading krijgt dus niet elke partij hetgeen waarop deze recht heeft. Elke partij bij een dading wordt dus in principe enigszins benadeeld.

quote]

Waar haalt u deze wijsheid vandaan? :roll:

Thrones23

#5 , 08 nov 2012 23:01

Naar mijn weten is een dading een bindende overeenkomst tussen twee partijen, tenzij u kunt bewijzen dat er duidelijke benadeling is van minstens 1/4 van de gehele nalatenschap of 25% van de erfenis. Dan kunt u deze nietig laten verklaren.
Andere manier is door beroep te doen op gekwalificeerde benadeling. Maar ben niet zeker of dit een aanleiding kunnen geven tot het vernietiging van een aangegane dading. Ik DENK dat dit wel een reden kan zijn tot herziening van de dading door een feitenrechter of onderzoeksrechter. Het is dus aan jou om dat allemaal te kunnen bewijzen.

“wanneer er in een wederkerig contract dat ten bezwarende titel werd gesloten een aanzienlijk onevenwicht bestaat ten gevolge van misbruik door de bevoordeelde partij van omstandigheden van nood, zwakte op de hartstochten van de wederpartij of als gevolg van misbruik van eigen machtspositie is er sprake van gekwalificeerde benadeling.”

“De gekwalificeerde benadeling wordt benaderd vanuit de theorie van de ongeoorloofde oorzaak, dan wel gesanctioneerd middels artiek 1382 via de culpa in contrahendo”

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”