Hallo iedereen,
Ik heb een vraag ivm de nanatenschap van mijn overleden vader.
Moeder leeft nog (85)maar heeft zich nooit bezig gehouden met geldzaken, kan de rekening en spaargelden niet beheren.
Zij waren gehuwd onder het wettelijk stelsel der gemeenschap, wel met een akte van schenking onder levenden (1967) ten gunste van moeder.
Tekst: Van de volle eigendom van alle roerende en onroerende goederen die hij op de dag van zijn overlijden zal nalaten, met recht van genot en beschikking vanaf die dag.
Ingeval vermindering zou toegepast worden ten voordele van erfgenamen ten bate van wie de wet een voorbehouden deel heeft ingesteld, zal deze schenking allesinds begrijpen de grootste delen, zo in volle eigendom als in vruchtgebruik, waarover de wet toelaat te beschikken in voordeel van echtgenoot.=> begrijp dit niet goed: er waren op die datum al 5 kinderen? waarom dan: ingeval vermindering...?
De overledene heeft geen testament nagelaten.
Volgens de notaris worden de roerende goederen (er zijn geen onroerende) verdeeld voor 1/4 volle eigendom en 3/4 vruchtgebruik aan moeder, en voor 3/20 in blote eigendom aan zijn vijf kinderen.
Mijn vader had op zijn laatste jaar volmacht gegeven (met bankkaart)aan 2 van zijn 5 kinderen, om praktische redenen. Nu dat hij overlden is staan alle tegoeden vast. Beide gevolmachtigden beschikken dus over informatie waarvan er 2 (de jongsten) geen toegang hebben er er ook geen krijgen: wij hebben geen zaken in de rekeningen van vader(nu moeder). Ook na aandringen worden wij verstoken van verdere info over de afhandeling van het hele gebeuren: alles gaat automatisch, wij moeten niets doen. Plots krijgen we telefoon met de melding dat er copij van paspoort en trouwboekje moet binnengebracht worden, we konden dit doen bij moeder op de kamer, zij zouden alles binnengeven. Ik ben via te weten gekomen waar de notaris gevestigd is en een afspraak gemaakt:Beiden zijn zonder medeweten van de laatste 2, naar "de" notaris getrokken om de nalatenschap te regelen. Hebben daar 2 banken vernoemd met een paar rek.nrs en in naam van elke erfgenaam gezegd dat iedereen akkoord was om zijn deel af te staan aan moeder!
Door mijn akte bekendmaking kan ik wel de rekeningen inzien maar alleen in het bijzijn van alle erfgenamen. De bestaande volmachten zijn geblokkeerd, tot er bij de notaris getekend wordt. Na tekenen van de nalatenschap valt dit recht weg.
Mijn vraag is nu:
Heeft de notaris hier foutief gehandeld door goedgelovig de akte bekendmaking op te maken(en net op tijd niet te versturen).Er zouden nog banken (geweest) zijn.
Kan de Nationale bank hier uitkomst bieden?=>info ivm rekeningen, verzekeringen...
Kan ik op enige wijze de nalatenschap aanvaarden (tekenen) en toch mijn voorbehoud maken?
Kan ik tekenen voor het deel van mijn moeder alleen maar niet voor de afstand van mijn deel?
Door de volmachten op de rekeningen komt mijn deel (blote eig) in handen van de 2 gevolmachtigden, daar kunnen zij dan over beschikken?
Is er een soort informatieplicht van de gevolmachtigden aan de andere erfgenamen? In het geval hier gaat de opdracht verder uit van moeder maar niet van ons.
Indien ik geen recht kan afdwingen om inzage te blijven krijgen in de rekeningen blijft dan alleen de mogelijkheid over om niet te tekenen? Dan blijft moeder wel zonder inkomen! [/i]