Erfenisverdeling met volmacht

DEEVEE
Topic Starter

Erfenisverdeling met volmacht

#1 , 14 sep 2007 12:54

Hallo iedereen,
Ik heb een vraag ivm de nanatenschap van mijn overleden vader.
Moeder leeft nog (85)maar heeft zich nooit bezig gehouden met geldzaken, kan de rekening en spaargelden niet beheren.
Zij waren gehuwd onder het wettelijk stelsel der gemeenschap, wel met een akte van schenking onder levenden (1967) ten gunste van moeder.
Tekst: Van de volle eigendom van alle roerende en onroerende goederen die hij op de dag van zijn overlijden zal nalaten, met recht van genot en beschikking vanaf die dag.
Ingeval vermindering zou toegepast worden ten voordele van erfgenamen ten bate van wie de wet een voorbehouden deel heeft ingesteld, zal deze schenking allesinds begrijpen de grootste delen, zo in volle eigendom als in vruchtgebruik, waarover de wet toelaat te beschikken in voordeel van echtgenoot.=> begrijp dit niet goed: er waren op die datum al 5 kinderen? waarom dan: ingeval vermindering...?
De overledene heeft geen testament nagelaten.
Volgens de notaris worden de roerende goederen (er zijn geen onroerende) verdeeld voor 1/4 volle eigendom en 3/4 vruchtgebruik aan moeder, en voor 3/20 in blote eigendom aan zijn vijf kinderen.
Mijn vader had op zijn laatste jaar volmacht gegeven (met bankkaart)aan 2 van zijn 5 kinderen, om praktische redenen. Nu dat hij overlden is staan alle tegoeden vast. Beide gevolmachtigden beschikken dus over informatie waarvan er 2 (de jongsten) geen toegang hebben er er ook geen krijgen: wij hebben geen zaken in de rekeningen van vader(nu moeder). Ook na aandringen worden wij verstoken van verdere info over de afhandeling van het hele gebeuren: alles gaat automatisch, wij moeten niets doen. Plots krijgen we telefoon met de melding dat er copij van paspoort en trouwboekje moet binnengebracht worden, we konden dit doen bij moeder op de kamer, zij zouden alles binnengeven. Ik ben via te weten gekomen waar de notaris gevestigd is en een afspraak gemaakt:Beiden zijn zonder medeweten van de laatste 2, naar "de" notaris getrokken om de nalatenschap te regelen. Hebben daar 2 banken vernoemd met een paar rek.nrs en in naam van elke erfgenaam gezegd dat iedereen akkoord was om zijn deel af te staan aan moeder!
Door mijn akte bekendmaking kan ik wel de rekeningen inzien maar alleen in het bijzijn van alle erfgenamen. De bestaande volmachten zijn geblokkeerd, tot er bij de notaris getekend wordt. Na tekenen van de nalatenschap valt dit recht weg.
Mijn vraag is nu:
Heeft de notaris hier foutief gehandeld door goedgelovig de akte bekendmaking op te maken(en net op tijd niet te versturen).Er zouden nog banken (geweest) zijn.
Kan de Nationale bank hier uitkomst bieden?=>info ivm rekeningen, verzekeringen...
Kan ik op enige wijze de nalatenschap aanvaarden (tekenen) en toch mijn voorbehoud maken?
Kan ik tekenen voor het deel van mijn moeder alleen maar niet voor de afstand van mijn deel?
Door de volmachten op de rekeningen komt mijn deel (blote eig) in handen van de 2 gevolmachtigden, daar kunnen zij dan over beschikken?
Is er een soort informatieplicht van de gevolmachtigden aan de andere erfgenamen? In het geval hier gaat de opdracht verder uit van moeder maar niet van ons.
Indien ik geen recht kan afdwingen om inzage te blijven krijgen in de rekeningen blijft dan alleen de mogelijkheid over om niet te tekenen? Dan blijft moeder wel zonder inkomen! [/i]

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 sep 2007 19:15

De notaris die de nalatenschap afhandelt , geeft U juiste info ivm de verdeling van vaders deel : 1/4 in volle eigendom en 3/4 in vruchtgebruik gaat naar moeder. De vijf kinderen verdelen die 3/4 blote eigendom zodat zij elk 3/20 hebben.
Voor de rest raad ik je aan volledige inzage te vragen van de verrichtingen bij alle banken van de laatste zes maanden , met uitleg over grote bedragen. De notaris moet immers aangifte doen van ALLE tegoeden , dwz. van alle banken waar vader en/of moeder klant waren.
Dit is de normaalste zaak alvorens U tekent voor de aangifte.
Los daarvan zou U alle bedragen aan moeder laten? Dit is geen goed idee , gezien haar leeftijd. Vraag gewoon dat uw deel in blote eigendom op een geblokkeerde rekening wordt gezet - met intrestuitkering aan moeder. Zo is de wet! Bij overlijden van moeder beschikt U dan over deze sommen. Indien U alles op haar naam zou zetten is er idd de kans op 'verdwijning' maar ook de mogelijkheid dat U nog eens successierechten betaalt , op uw eigen geld.
Noteer dat alle bestaande volmachten vervallen zijn en dat er eventueel nieuwe moeten worden opgemaakt. Vraag aan de gevolmachtigen vb. elke 6 maand inzage in de verrichtingen. Daar heeft U recht op. Een volmacht betekent : handelen in de plaats van. Niet = handelen voor eigen rekening. Dat mondt op de duur uit in fraude!
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 14 sep 2007 22:00

Aanvullend bij Wanthon of gewoon anders geformuleerd:

Uw vader heeft wel een "testament" gemaakt: die akte van schenking onder levenden ten voordele van uw moeder is ook een uiterste wilsbeschikking en slaat dus op de verdeling van zijn nalatenschap.

Volgens de tekst die U geeft was de schenking zodanig dat uw moeder zijn ganse nalatenschap kreeg (in volle eigendom).

Echter indien er reservatairen zouden zijn (de kinderen, zelfs al bestonden die al op datum van die "gifte tussen echtgenoten": niemand was zeker dat er nog afstammelingen in leven zouden zijn bij het overlijden van één der echtgenoten) en deze zouden de inkorting vragen (dwz ze eisen hun reserve op waardoor ze kanabbelen aan het deel van hun moeder), dan wordt de omvang van de schenking verminderd tot het grootst beschikbaar deel. Dat is geworden sinds 1976/1981: 1/4 in volle eigendom voor de weduwe + het vruchtgebruik op de andere 3/4.

Vandaar dat de verdeling volgens de notaris juist is: 1/4 volle eigendom en 3/4 vruchtgebruik aan moeder, en voor 3/20 in blote eigendom aan zijn vijf kinderen.

Kan de Nationale bank hier uitkomst bieden?=>info ivm rekeningen, verzekeringen...

Ja, er bestaat een mogelijkheid om aan de Belgische vereniging van banken te vragen (tegen een bescheiden bedrag) bij welk van hun leden de overledene gekend is met tegoeden. Alle banken doen daar aan mee, behalve Argenta en nog 2 andere kostenkrakers (met lagere dienstverlening als gevolg) wiens naam ik vergat.

Kan ik op enige wijze de nalatenschap aanvaarden (tekenen) en toch mijn voorbehoud maken?

Het indienen van een aangifte in de nalatenschap en zelfs het betalen van erfenisrechten staat GEHEEL los van het al dan niet aanvaarden van de nalatenschap (straf hé). Fiscale verplichtingen kunnen geen burgerlijke keuzes teweegbrengen.

U moet aan de notaris schriftelijk meedelen dat U de inkorting vraagt. Dat is in uw voordeel bij het overlijden van uw moeder (en vermindert haar inkomen niet; behalve dat ze dan wel de goederen niet kan verkopen of opeten).

Kan ik tekenen voor het deel van mijn moeder alleen maar niet voor de afstand van mijn deel?

In de aangifte moet ook uitdrukkelijk staan dat U de inkorting vraagt.
Verder begrijp ik uw laatste vraag hiervoor niet.

Uw aangifte hoeft niet dezelfde te zijn als die van al uw broers/zusters. U mag een eigen aangifte indienen.

Reclame

DEEVEE
Topic Starter

#4 , 17 sep 2007 16:52

Vooreerst een grote sorry voor de onbeleefdheid wegens het niet danken bij voorbaat bij de vraagstelling. Ik mag al tevreden zijn dat er mensen geantwoord hébben ! Nogmaals dank.
aan wanthon & dino ..
De notaris moet immers aangifte doen van ALLE tegoeden , dwz. van alle banken waar vader en/of moeder klant waren.
Dit is de normaalste zaak alvorens U tekent voor de aangifte

=>Waarom gaat hij dan uit van de goodwil van de 2aangevers alleen?
Hij zegt dat WIJ de aangifte moeten doen, niet hij. Hijzelf is niet erg behulpzaam met het aanreiken van oplossingen.
=>Hoe kan hij (en ook ik) dit weten?
Vraag aan de gevolmachtigen vb. elke 6 maand inzage in de verrichtingen. Daar heeft U recht op.
=>Is dit recht afdwingbaar? Bestaat daar een wettekst rond? Zij weigeren pertinent om inzage te geven.
Een volmacht betekent : handelen in de plaats van. Niet = handelen voor eigen rekening. Dat mondt op de duur uit in fraude!
=>De volmacht was/is van vader+moeder, dus is nu automatisch van moeder alleen? Of moet er een nieuwe rekening komen? Of moeten er nieuwe volmacht(en) op de oude gemaakt worden?
Indien automatisch, spreekt die oude volmacht op het deel van moeder alleen of nu ook op het deel vruchtgebruik (indien de "inkorting" niet gevraagd)?
=>Bestaat er zoiets als een "mededelingsplicht" van een gevolmachtigde, in ons geval aan de erfgenamen en niet alleen aan de opdrachtgever(moeder)? Zij heeft totaal geen kennis van geldzaken,heeft het volle vertrouwen in de gevolmachtgden.
=>Kan een "gewone" rekening met volmacht aan ALLE blote eig. die dan allemaal SAMEN een bepaald bedrag kunnen afhalen om op de lopende rek. te plaatsen, er moet nl maandelijks bijgepast worden. Is dit fiskaal nadeliger?

Ja, er bestaat een mogelijkheid om aan de Belgische vereniging van banken te vragen (tegen een bescheiden bedrag) bij welk van hun leden de overledene gekend is met tegoeden.
=>Is dit geen "standaardprocedure" voor de notaris?
=>Hebt U een idee ivm grootte van dit bedrag? Tot wie te wenden?
Fiscale verplichtingen kunnen geen burgerlijke keuzes teweegbrengen
=>Dus ik kan later nog akties ondernemen ivm fraude als ik teken bij de notaris? Indien ik later zaken te weten kom, tot hoelang kan ik daar mijn rechten nog laten gelden, en tot wie moet ik mij dan richten?
U moet aan de notaris schriftelijk meedelen dat U de inkorting vraagt. Dat is in uw voordeel bij het overlijden van uw moeder (en vermindert haar inkomen niet; behalve dat ze dan wel de goederen niet kan verkopen of opeten).
=>Er zijn alleen bank tegoeden, is ook zo aangegeven.
Bij Dexia één rek+één spaarboekje, bij D.B.één spaarboekje.
Wat betekent in dit geval "inkorting"? Moeder kan geheel over haar deel (1/2+1/4+interesten vrucht beschikken, dus heeft inkomsten, of blijft alles geblokkeerd?
In de aangifte moet ook uitdrukkelijk staan dat U de inkorting vraagt
=>Is die aangifte dan al niet gedaan door mijn beide zussen bij de notaris, bij de opsomming van banken en de mondelinge mededeling dat WIJ allemaal ons deel afstaan aan moeder? Of begrijp ik hier iets niet goed ivm "aangifte"? Bedoelt U: het moment van tekenen bij de notaris?
Verder begrijp ik uw laatste vraag hiervoor niet.
=>Ik bedoel:aanvaarden dat moeder haar deel krijgt (dus inkomsten heeft) maar reserve maak over de afspraak van mijn zussen met de notaris: dat wij ALLEN ons deel afstaan aan moeder?
Uw aangifte hoeft niet dezelfde te zijn als die van al uw broers/zusters. U mag een eigen aangifte indienen.
=>idem als voorgande:=>Is die aangifte dan al niet gedaan door mijn beide zussen bij de notaris, Of begrijp ik hiet iets niet goed ivm "aangifte"?
=>Dan moet ik zelf voor alle informatie zorgen, opvragen e.d. Kan ik de kosten die daaraan verbonden zijn, verhalen op de nalatenschap?
Nogmaals mijn oprechte dank voor de reeds geboden oplossingen... die voorlopig nog extra vragen oproepen.

wanton

#5 , 17 sep 2007 19:38

Beste Deevee,

U stelt vele vragen. U zoekt een oplossing voor een zeer concreet geval. Op dit forum kan U misschien antwoorden vinden hoe het zou moeten of kunnen opgelost worden.
Daarom : neem zo vlug mogelijk contact op met een andere notaris en laat die tussenkomen , ten uwen voordele , bij de notaris aangeduid door uw zussen.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#6 , 17 sep 2007 22:51

1) Van de site van de BVB (ik heb de interlinies weggelaten):
Opzoeken van een bankrekening na een overlijden.
Een door de BVB aangeboden dienst.
Bij het openvallen van een nalatenschap ondervinden de erfgenamen vaak moeilijkheden om te achterhalen bij welke bank de overledene cliënt was of een kluis huurde. Zonder die informatie is het voor de erfgenamen moeilijk om de nalatenschap volledig te verdelen en om hun fiscale verplichtingen na te komen zoals het hoort.
De BVB kan de erfgenamen helpen bij hun opzoekingen, mits zij (of één van hen), of hun advocaat of nog hun notaris een schriftelijke aanvraag indienen (indient).
* Die aanvraag moet de volgende gegevens bevatten
wat de overledene betreft : naam, voornaam, adres, plaats en datum van geboorte en van overlijden. Het kan nuttig zijn de burgerlijke staat van de overledene, de naam van de echtgeno(o)t(e), de verblijfplaats, enz. daaraan toe te voegen.
wat de persoon betreft die de aanvraag indient : naam en adres van de persoon en eventueel het adres van de persoon aan wie het antwoord moet worden toegestuurd.
een officieel overlijdensattest en een akte van bekendheid of een erfrechtverklaring waaruit blijkt dat degene die de aanvraag indient, wel degelijk een erfgenaam van de overledene is.
Alleen de aanvragen waarop alle vereiste gegevens zijn vermeld, worden doorgestuurd naar de banken-leden van de BVB.
De leden geven rechtstreeks antwoord aan de persoon die de aanvraag heeft ingediend, op voorwaarde dat de overledene bij hen een rekening of een tegoed had of er een kluis huurde.
De BVB rekent voor deze dienst 125 EUR administratieve kosten aan.
De aanvragen moeten worden toegestuurd aan het
Departement Fiscaliteit, Boekhoudnormen en Prudentiële regels van de BVB,
de heer Daniel Mareels,
Ravensteinstraat 36, bus 5, 1000 Brussel.
Wie dat wenst, kan uiteraard rechtstreeks met de banken contact nemen. Klik op: leden
Een volledige lijst van alle financiële bemiddelaars vindt u op de 'pagina van de spaarder/site map' op website van de Commissie voor het Bank- en Financiewezen (CBF).

2) Wie moet een aangifte doen?
Elke erfgenaam (of algemene legataris).
Niet de notaris! Die tekent NIETS mee. Enkel de erfgenamen tekenen.
Op een collectieve aangifte of elk apart.
Wie geen aangifte doet, krijgt een individuele boete.
De kosten voor een aangifte zijn volgens mij niet verhaalbaar op de nalatenschap (ze zijn evenmin aftrekbaar als fiscaal passief in de nalatenschap).

Een voorbeeld: de weduwe dient samen met 2 kinderen een aangifte in; 4 maand te laat. zij krijgen elk een boete van 4 x 12,50 eur.
Het derde kind dat nog geen aangifte indiende krijgt geen boete! Immers, die is niet berekenbaar vermits de termijn van laatijdige indiening niet gekend is. Bij de fiscus blijft dat kind "open" staan: als die geen spontane aangifte indient, zal de fiscus hem vervolgen en desnoods invorderen per deurwaarder (zelfs al betaalt hij zijn deel). Dat komt omdat de fiscus maar mag ontvangen als er een titel is voor dat kind = de aangifte door dat kind. Als hij betaalde zonder titel, kan hij x jaar later gewoon zijn geld terugvragen en is zijn schuld eventueel al verjaard.

Of om het nog eens anders te zeggen: een noatris kan geen aangifte indienen (zonder volmacht); hij kan ze hoogstens opsturen of afgeven.

3) Over de rechten en plichten ivm volmachten weet ik niets.

4) Fiscale verplichtingen kunnen geen burgerlijke keuzes teweegbrengen
=>Dus ik kan later nog akties ondernemen ivm fraude als ik teken bij de notaris?

Indien ik later zaken te weten kom, tot hoelang kan ik daar mijn rechten nog laten gelden, en tot wie moet ik mij dan richten?

Dat is een burgerlijke zaak. Verjaring zoals in burgerlijke zaken; tot max. 30 jaar zolang U geen enkele daad van aanvaarding/verwerping heeft gesteld. Inleiden bij een burgerlijke rechtbank.

5) Wat betekent in dit geval "inkorting"?
Inkorting wil zeggen dat U uw reservatair deel uit de nalatenschap opeist.
Stel dat er 3 kinderen zijn en een langstlevende echtgenote en een testament dat alles aan de langstlevende geeft ... dan moeten de kinderen uitdrukkelijk hun deel opeisen waar ze ten minste recht op hebben (met
3 kinderen: 1/4 blote eigendom).

6) Verder begrijp ik uw laatste vraag hiervoor niet.
=>Ik bedoel:aanvaarden dat moeder haar deel krijgt (dus inkomsten heeft) maar reserve maak over de afspraak van mijn zussen met de notaris: dat wij ALLEN ons deel afstaan aan moeder?

Dat blijft helaas mistig voor mij.
U heeft recht op een deel van de erfenis.
U aanvaardt ze of verwerpt ze.
Er kunnen geen afspraken gemaakt met een notaris; dat is in dit geval slechts een raadsman.
Iedereen beslist voor zichzelf: A verwerpt; B vraagt de inkorting en C doet niets.

DEEVEE
Topic Starter

#7 , 18 sep 2007 14:33

Heren, van harte bedankt voor de info.
Ook al blijven er vragen, heb enorm veel bijgeleerd.
Bij gelegenheid laat ik het resultaat weten.

Los van het concrete:
Had mijn vader uitdrukkelijk gewild dat ALLES naar moeder ging (echt langst leeft, al heeft) had hij dat dan (alsnog) gekund?
Maw: had hij alles in volle eigendom naar moeder gewild, had dat dan gekund?
Ik probeer hiermee de "afspraak" van mijn zussen te ontkrachten als zou vader het zo gewild hebben.

Dankuwel.
ps:Indien nog info hierover, laat gerust nog weten...

wolf2

#8 , 18 sep 2007 20:00

Een echtgenoot kan het ganse gemeenschappelijk vermogen doen toekomen aan de langstlevende; daarvoor is een bepaling in een huwelijkscontract onontbeerlijk (= een verblijvingsbeding).
Enkel voor wat dan het eigen vermogen betreft (het enige wat nog in de erfenis kan vallen) gelden de reservataire delen en de bijbehorende inkorting.

Wie gehuwd is met een gemeenschap van goederen + zo een verblijvingsbeding kan er voor zorgen dat de kinderen NUL krijgen:
ze worden niet onterfd, maar bij gebrek aan een eigen vermogen (als alles in de gemeenschap zit) erven ze een louter theoretisch recht met NIETS als resultaat.

Een huwelijkscontract vereist dat beide echtgenoten nog leven; het heeft ook tot gevolg dat men niet kan verzaken aan hetgeen men bekomt uit de werking van een huwelijkscontract.
Het is gemaakt met twee; het kan enkel gewijzigd worden door dezelfde 2.

(Hou er rekening mee dat ik als vragenbeantwoorder nooit ieders dossier opnieuw kan doornemen van het begin - ik schiet dus maar op wat er op het moment zelf voorbijloopt ...)

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”