Overdracht vruchtgebruik

ippa
Topic Starter

Overdracht vruchtgebruik

#1 , 05 okt 2012 09:27

Hallo,

* Persoon A woont in een woning waarvan hij het vruchtgebruik heeft.
* Persoon B heeft de naakte eigendom van deze woning.
* Persoon A wenst de woning te verlaten en stelt de woning ter beschikking van B.

Zijn er "financiële" gevolgen voor A en/of B in geval dat :
* B de woning wil verhuren ?
of
* B de woning zelf wil betrekken?

Bedankt,
JLD

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 okt 2012 13:00

A - de vruchtgebruiker bepaalt wat er met de woning gebeurt. Wie er woont enzo. A zal steeds de huur ontvangen , en de belastingen erop betalen. Pas als A overlijdt , wordt B de volle eigenaar en is die de baas.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poema_007

#3 , 07 nov 2012 12:03

Ik heb nog een bijkomende vraag hieromtrent. Stel A woont wettelijk samen met de vader van B. De vader van B is voor 100% eigenaar van de woning. De vader van B sterft dus B erft de naakte eigendom en A erft het vruchtgebruik. A blijft wonen in de woonst tot overlijden.

Wanneer moet B successierechten betalen: is dit reeds bij het overlijden van de vader, OF pas als de woonst wordt verkocht na het overlijden van A?

Reclame

Mariette

#4 , 07 nov 2012 14:42

De successierechten worden betaald bij het overlijden van de eigenaar. Zowel de naakte eigenaar als de vruchtgebruiker betalen successierechten.

Poema_007

#5 , 07 nov 2012 14:56

Zowel de naakte eigenaar als de vruchtgebruiker betalen successierechten.
Bedankt voor je reactie, maar als de vruchtgebruiker helemaal geen eigenaar is, moet deze toch ook geen successierechten betalen?

wanton

#6 , 08 nov 2012 19:50

Successierechten dienen betaald te worden door B bij het overlijden van zijn vader. Als A overlijdt heeft B geen kosten , ook niet bij verkoop.
Toet-anch-Amon

Mariette

#7 , 09 nov 2012 12:18

Zowel de naakte eigenaar als de vruchtgebruiker betalen successierechten.
Bedankt voor je reactie, maar als de vruchtgebruiker helemaal geen eigenaar is, moet deze toch ook geen successierechten betalen?
voor zover ik weet wel: het vruchtgebruik vertegenwoordigt een bepaalde waarde. De % voor de successierechten van het vruchtgebruik verschillen wel van de % van de afkoopwaarde van dat vruchtgebruik.

zie onderaan dit artikel:

http://plusmagazine.knack.be/nl/011-225 ... enaar.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Poema_007

#8 , 09 nov 2012 15:55

Nee, ik had begrepen dat de langslevende vrijgesteld was hiervan. Zie hier bv:

http://www.seniorennet.be/Dossier/Finan ... elling.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb ik dit verkeerd begrepen?

wanton

#9 , 09 nov 2012 16:12

Jawel. Als één partner van een koppel overlijdt , moet de ander geen successierechten betalen op hetgeen die erft van de gezinswoning. Meestal is dat enkel het vruchtgebruik. En het doet er niet toe of men gehuwd is of slechts samenwoont. Voor feitelijke samenwoners moet er wel een testament bestaan dan.
Toet-anch-Amon

Mariette

#10 , 13 nov 2012 08:52

Jawel. Als één partner van een koppel overlijdt , moet de ander geen successierechten betalen op hetgeen die erft van de gezinswoning. Meestal is dat enkel het vruchtgebruik. En het doet er niet toe of men gehuwd is of slechts samenwoont. Voor feitelijke samenwoners moet er wel een testament bestaan dan.
Op welke waarde moeten de naakte eigenaars dan successie betalen?

vb.
vader overlijdt, kinderen erven naakte eigendom van zijn deel (50%) van de woning.
2de echtgenote (geen moeder van de kinderen) krijgt vruchtgebruik.

ik begrijp nu dat de 2de echtgenote geen successie betaalt op de waarde van het vruchtgebruik.

Bij verkoop op haar wens, 16 jaar later moeten de kinderen echter wèl het vruchtgebruik afkopen.

Hebben de kinderen dan successie betaald op de volledige 50% eigendom van hun vader?
En moeten ze dan later bij verkoop NOG EENS de tegenwaarde van het vruchtgebruik afgeven?
Zijn die teveel betaalde successierechten dan terugvorderbaar?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”