Mijn man en ik zijn 10 jaar geleden getrouwd en hebben allebei kinderen uit een eerder huwelijk.
Nu hebben we geen grote geldbedragen ter beschikking (verre van) , maar wel een huis met een verzekerde hypotheek.
Dat wil zeggen dat de partner het huis 'vrij' heeft, als de ander komt te overlijden. De hypotheek valt dan dus weg en het huis staat op naam.
Maar onlangs vernam ik dat de kinderen van de overleden partner recht hebben op de helft van het huis. In dat geval zou de overlevende alsnog met problemen worden opgescheept, na het overlijden van de partner. Deze zou dan een hypotheek moeten nemen voor de helft van het huis of het huis moeten verkopen.
Omdat wij graag willen dat de ander verzorgd achter blijft als een van ons overlijd en van mening zijn dat de kinderen prima voor zichzelf kunnen zorgen, willen wij graag de zaken zo geregeld zien, dat bij overlijden van een van ons, de ander volledig recht heeft op huis en bezittingen.
Maar als ik het goed begrijp moet dat dus apart worden vastgelegd?
Het huis en de hypotheek staan overigens op naam van ons beiden en we zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.