erfenis ouders terugvorderen na echtscheiding?

inge-stijn
Topic Starter

erfenis ouders terugvorderen na echtscheiding?

#1 , 15 nov 2012 17:06

ik zit in een vechtscheiding
de woning dient verdeeld te worden

mijn ex heeft geen financiële inbreng gehad in het huwelijk, (werkte niet)
klopt het dat ik bij de verdeling van de woning het bedrag van de erfenis van mijn ouders kan verrekenen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 nov 2012 17:22

In de mate dat deze erfenis besteed werd aan de gemeenschap en u niet getrouwd bent met een huwelijkscontract van algehele gemeenschap.

Er werd geoordeeld:

Cass., 21 januari 2011, rolnummer C.10.0228.N
Storting van eigen gelden op een gemeenschappelijke rekening vallen, behoudens tegenbewijs, in het gemeenschappelijk vermogen: hieruit volgt dat het gemeenschappelijk vermogen vergoeding is verschuldigd, telkens als eigen gelden erin zijn terechtgekomen, ongeacht dat niet bewezen is dat het gemeenschappelijk vermogen voordeel heeft gehaald uit deze gelden.

octopus

#3 , 10 jan 2013 12:41

ook als je kan bewijzen dat dit geld van een erfenis komt? Ik denk het niet hoor

Reclame

wanton

#4 , 10 jan 2013 19:05

Bij echtscheiding worden de verschillende vermogens terug samengesteld : dat van hem , van haar en dat van hen. Hetgeen u geërfd heeft , welke bestemming er ook werd aan gegeven , komt bij dat van u. Dit bedrag komt u dus toe voor de verdeling tussen u beiden gebeurt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”