De situatie is de volgende : mijn grootmoeder heeft 4 kinderen. Het oudste kind was mijn moeder en die is overleden. Zij heeft samen met mij
ongeveer 30 jaar voor grootmoeder gezorgd (grootmoeder woonde wel in haar huis). In 2005 wordt de grootmoeder door de andere 3 kinderen opgestookt tegen mijn moeder, met als resultaat ruzie. Mijn moeder is dan ziek geworden in 2006 overleden. Voor ze stierf drukte ze mij op het hart om nooit te tekenen voor de verkoop van de woning van mijn grootmoeder als die nog leefde omdat haar erfdeel (grootvader was al van 1992 overleden) enkel zou beperkt worden op dat ogenblik tot haar vadersgedeelte in de woning en ik nooit iets zou zien van het restant van het geld dat aan mijn grootmoeder zou uitgekeerd worden. Gezien haar leeftijd van 93 jaar zou dit volgens mijn moeder tot gevolg hebben dat indien zij binnen de 3 jaar na verkoop zou overlijden, het geld intussen verdeeld zou zijn over de 3 andere kinderen, maar ik nog altijd successie-
rechten zou mee moeten betalen over geld dat er niet meer was.
Nu is het dus zover en ben ik opgebeld door één van de kinderen dat ze het huis willen verkopen en mij het gedeelte zouden uitbetalen dat mijn moeder in het huis had als erfenis van mijn grootvader. Mijn vraag is nu,
als ik teken voor verkoop kan ik dan eisen dat de rest van het geld door een notaris of advocaat wordt beheerd en dat hij natuurlijk de kosten voor
mijn grootmoeder moet betalen, maar niet meer dan dat, zodat als er iets
overblijft, dit ook werkelijk er is en dat de kosten kunnen aangetoond worden. Ik zou niet graag gaan betalen op iets dat er volgens het registratiekantoor zou moeten zijn, maar er in werkelijkheid niet meer is.
Kan ik eventueel als dit niet zou kunnen, afstand van erfrecht doen voor mijn grootmoeder als het zover komt? Of kan ik maar beter niet tekenen,
want het moet ineens heel snel vooruit gaan, huis leegmaken enz. maar niemand praat daar over verdeling van inboedel, dat is schijnbaar door hen al uitgemaakt dat ze dat wel zullen delen met zijn drieën, ook juwelen
eist mijn tante nu al op, want zegt ze : ik ben nog de enige dochter en
ze horen aan de dochter toe, maar ik kom toch in de plaats van mijn moeder ? Ik zou niet graag dwars liggen, want tenslotte is het het huis van
mijn grootmoeder, en ruzie of niet, zij heeft natuurlijk recht op de helft van het huis maar ook nog op een kindsgedeelte zeggen de anderen, maar
ik zou nu toch ook niet graag het erfdeel van mijn moeder verspelen, op wat heb ik nu recht en hoe kan ik vermijden dat na de verdeling de rest
met het geld gaat lopen zonder mij daarin te kennen ?
Dank bij voorbaat voor uw antwoord.