verkoop woning voor overlijden

relax
Topic Starter

verkoop woning voor overlijden

#1 , 20 sep 2007 22:50

De situatie is de volgende : mijn grootmoeder heeft 4 kinderen. Het oudste kind was mijn moeder en die is overleden. Zij heeft samen met mij
ongeveer 30 jaar voor grootmoeder gezorgd (grootmoeder woonde wel in haar huis). In 2005 wordt de grootmoeder door de andere 3 kinderen opgestookt tegen mijn moeder, met als resultaat ruzie. Mijn moeder is dan ziek geworden in 2006 overleden. Voor ze stierf drukte ze mij op het hart om nooit te tekenen voor de verkoop van de woning van mijn grootmoeder als die nog leefde omdat haar erfdeel (grootvader was al van 1992 overleden) enkel zou beperkt worden op dat ogenblik tot haar vadersgedeelte in de woning en ik nooit iets zou zien van het restant van het geld dat aan mijn grootmoeder zou uitgekeerd worden. Gezien haar leeftijd van 93 jaar zou dit volgens mijn moeder tot gevolg hebben dat indien zij binnen de 3 jaar na verkoop zou overlijden, het geld intussen verdeeld zou zijn over de 3 andere kinderen, maar ik nog altijd successie-
rechten zou mee moeten betalen over geld dat er niet meer was.
Nu is het dus zover en ben ik opgebeld door één van de kinderen dat ze het huis willen verkopen en mij het gedeelte zouden uitbetalen dat mijn moeder in het huis had als erfenis van mijn grootvader. Mijn vraag is nu,
als ik teken voor verkoop kan ik dan eisen dat de rest van het geld door een notaris of advocaat wordt beheerd en dat hij natuurlijk de kosten voor
mijn grootmoeder moet betalen, maar niet meer dan dat, zodat als er iets
overblijft, dit ook werkelijk er is en dat de kosten kunnen aangetoond worden. Ik zou niet graag gaan betalen op iets dat er volgens het registratiekantoor zou moeten zijn, maar er in werkelijkheid niet meer is.
Kan ik eventueel als dit niet zou kunnen, afstand van erfrecht doen voor mijn grootmoeder als het zover komt? Of kan ik maar beter niet tekenen,
want het moet ineens heel snel vooruit gaan, huis leegmaken enz. maar niemand praat daar over verdeling van inboedel, dat is schijnbaar door hen al uitgemaakt dat ze dat wel zullen delen met zijn drieën, ook juwelen
eist mijn tante nu al op, want zegt ze : ik ben nog de enige dochter en
ze horen aan de dochter toe, maar ik kom toch in de plaats van mijn moeder ? Ik zou niet graag dwars liggen, want tenslotte is het het huis van
mijn grootmoeder, en ruzie of niet, zij heeft natuurlijk recht op de helft van het huis maar ook nog op een kindsgedeelte zeggen de anderen, maar
ik zou nu toch ook niet graag het erfdeel van mijn moeder verspelen, op wat heb ik nu recht en hoe kan ik vermijden dat na de verdeling de rest
met het geld gaat lopen zonder mij daarin te kennen ?
Dank bij voorbaat voor uw antwoord.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 sep 2007 19:55

Beste ,

U moet in deze zaak optreden in naam van uw moeder , met alle rechten die zij zou hebben gehad. Bij een verkoop van het huis ontvangt U direct 1/8 van de verkoopprijs , nl. 1/4 van (groot)vaders deel. Grootmoeders deel blijft voorlopig van haar : vb. om rusthuiskosten te betalen. Dit deel verdelen tussen (3 van de 4) kinderen wordt door geen enkel OCMW aanvaard om grootmoeder ten laste van het OCMW te doen vallen. Door een verkoop weet het OCMW dat er geld is en hoeveel.
Verder bestaat idd. de mogelijkheid dat bij het overlijden van grootmoeder binnen de drie jaar na de verkoop het geld op is en U successierechten moet betalen op uw deel , dat U niet heeft gehad . Het beheer van die gelden van grootmoeder moet door een bewindvoerder/notaris geregeld worden , waarbij alle betrokkenen inzage krijgen van de verrichtingen.
Stel zeker uw eisen vooraleer akkoord te gaan met de verkoop. Lukt dat niet = geen verkoop!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2

#3 , 21 sep 2007 21:49

Louter aanvullend bij Wanthon:

Gezien haar leeftijd van 93 jaar zou dit volgens mijn moeder tot gevolg hebben dat indien zij binnen de 3 jaar na verkoop zou overlijden, het geld intussen verdeeld zou zijn over de 3 andere kinderen, maar ik nog altijd successierechten zou mee moeten betalen over geld dat er niet meer was.

Inderdaad, de registratie zal in dat geval zeggen: zij verkocht minder dan 3 jaar geleden het huis; haar deel was zoveel: dat geld is er nog en er moeten successierechten op betaald worden, tenzij de erfgenamen bewijzen dat het opgedaan is (bvb. als opleg in het rusthuis).

Kan ik eventueel als dit niet zou kunnen, afstand van erfrecht doen voor mijn grootmoeder als het zover komt?

U kan dat dan doen (kost 30,00 eur en is heel simpel), maar dat is toch maar voor noodgevallen.

en ruzie of niet, zij heeft natuurlijk recht op de helft van het huis maar ook nog op een kindsgedeelte zeggen de anderen,

Het begrip kindsgedeelte bestaat al 30 jaar niet meer. Ze bedoelen dat haar rechten in dat huis zijn: 1/2 in volle eigendom + het vruchtgebruik op de andere helft. Ze zal bvb. 60% krijgen van de prijs ipv 50%.

Reclame

relax
Topic Starter

#4 , 21 sep 2007 23:54

Hartelijk dank Wanthon en Dino voor de uitleg, kan nu gerust zijn over
het in te nemen standpunt.

j.demoor

#5 , 22 sep 2007 11:27

Ik ga ervan uit dat uw grootouders getrouwd waren zonder contract en dat hun huis gemeenschappelijk vermogen was.

‘grootvader was al van 1992 overleden’ houdt in dat daardoor grootmoeder het vruchtgebruik erfde van zijn nalatenschap(=ONDER MEER het halve huis) en de kinderen,waaronder uw moeder,elk 1/4 blote eigendom ervan.

‘Mijn moeder is...in 2006 overleden‘ houdt in dat u moeders deel in grootvaders nalatenschap erfde.

“Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...“(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Er is onverdeeldheid tussen grootmoeders volle eigendom en de blote eigenaars van grootvaders helft en tussen die laatsten onderling,zodat elk van hen verdeling kan vorderen wat vrijwel zeker tot openbare verkoping zal leiden.

Daarbuiten kan het huis in onverdeeldheid alleen verkocht worden met akkoord van ALLE medeeigenaars,u inbegrepen.

“Art.488bis.A. De meerderjarige die, geheel of gedeeltelijk, zij het tijdelijk, wegens zijn gezondheidstoestand, niet in staat is zijn goederen te beheren, kan met het oog op de bescherming ervan, een voorlopige bewindvoerder toegevoegd worden...B. § 1. Op zijn verzoek, op verzoek van elke belanghebbende of van de procureur des Konings kan aan de te beschermen persoon een voorlopige bewindvoerder worden toegevoegd door de vrederechter van zijn verblijfplaats, of bij gebreke daarvan, van zijn woonplaats...”(B.W.).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”