erfenis na tweede huwelijk

Fiach
Topic Starter

erfenis na tweede huwelijk

#1 , 24 sep 2007 19:24

Mijn vader en moeder waren wettelijk gehuwd, geen huwelijkscontract.
mijn moeder kwam te overlijden.
Naar mijn weten werd toen de helft van de erfenis naakte eigendom van mij en mijn drie broers.

Nu gaat mijn vader hertrouwen, weer zonder huwelijkscontract.

Wanneer hij komt te overlijden, gaat normaal dus 50% van de erfenis naar zijn echtgenote, 50 % naar ons.

Echter, 50% van de oorspronkelijke erfenis wás reeds in ons naakte eigendom.

Wie erft nu precies wat wanneer mijn vader komt te overlijden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 24 sep 2007 21:36

Naar mijn weten werd toen de helft van de erfenis naakte eigendom van mij en mijn drie broers.

Nee,
de volledige ERFENIS is blote eigendom geworden van de kinderen (vader heeft daarop het vruchtgebruik).
De erfenis bestond wellicht uit de 1/2 van het gemeenschappelijk vermogen (en wellicht was er geen eigen vermogen).

Nu gaat mijn vader hertrouwen, weer zonder huwelijkscontract.

Bij zijn overlijden dooft zijn vruchtgebruik uit en worden de kinderen volle eigenaar van de 1/2 van het vroegere gemeenschappelijk vermogen.

Wanneer hij komt te overlijden, gaat normaal dus 50% van de erfenis naar zijn echtgenote, 50 % naar ons.

Nee,
het nieuwe gemeenschappelijk vermogen wordt in 2 gedeeld en de 1/2 gaat naar de vrouw; de andere 1/2 naar de ERFENIS.
Maar in die nieuwe gemeenschap zal er zeer weinig zitten: enkel wat ze samen bijeen hebben gespaard.
Zijn 1/2 van vroeger is een eigen goed en blijft een eigen goed (zolang hij het niet in de gemeenschap inbrengt door een uitdrukkelijke handeling).

In zijn ERFENIS zal ook zitten: zijn eigen vermogen (1/2 huis).

Zonder testament zal zijn erfenis dus vervallen als volgt:
* vruchtgebruik aan de vrouw
* blote eigendom aan ZIJN kinderen.

Stel: uw ouders hadden samen een huis.
Na overlijden van uw moeder:
de kinderen zijn blote eigenaar van de 1/2;
pa is volle eigenaar van de 1/2 + heeft het vruchtgebruik over de andere helft.

Bij overlijden van uw vader:
kinderen worden volle eigenaar van 1/2 huis door uitdoving van zijn vruchtgebruik
+ kinderen worden blote eigenaar van zijn erfenis (andere 1/2 van dat huis) en 2de vrouw krijgt vruchtgebruik daarop.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”