Kan iemand mij antwoord verschaffen over onderstaand geval:
Mijn moeder was voor de tweede getrouwd met iemand. Deze persoon is onlangs overleden. Ze waren getrouwd onder het stelsel ‘Scheiding van goederen’. Ze zijn +/- 15 jaar getrouwd geweest.
De overleden persoon heeft zelf 4 kinderen waar hij meer dan 15 jaar geen contact meer mee heeft gehad.
Een 7-tal jaar geleden heeft hij een appartement dat enkel op zijn naam stond (2de verblijf) verkocht. Met de opbrengst van deze verkoop, heeft hij hoogstwaarschijnlijk (Moet nog uitgezocht worden) meebetaald (+/- € 85.000) voor een nieuw appartement voor mijn moeder en dit staat ook alleen op haar naam geschreven. Hij wou niet dat zijn geld naar zijn kinderen zou gaan waar hij meer dan 15 jaar geen contact meer mee heeft gehad. Het appartement heeft in totaal +/- € 160.000 gekost, mijn moeder heeft een lening aangegaan van € 75.000.
De nalatenschap bedraagt nu, zonder rekening te houden met bovenstaande +/- € 30.000. Hiervan zou mij moeder recht hebben op 44% vruchtgebruik (Ze is 60 jaar). de rest gaat naar zijn 4 kinderen.
De vraag is nu…kunnen zijn kinderen iets terugeisen van mijn moeder door bovenstaande. Ik veronderstel dat ze inkorting kunnen vragen op die € 85.000?
Wat kan dit betekenen voor mijn moeder? Hoeveel kunnen zijn kinderen terugeisen? Waar moeten we ons aan verwachten?
Alvast bedankt voor de info!
Mich33