waarde vruchtgebruik

frostieke
Topic Starter

waarde vruchtgebruik

#1 , 24 aug 2012 09:57

kan er mij iemand vertellen wat de waarde is bij omzetting vruchtgebruik ? leeftijd is 47 jaar , en het gaat om een volledig vruchtgebruik van een woning , volgens de notaris zou dat 56 procent zijn maar als ik veel andere tabellen mag geloven zou dat méér moeten zijn , de succesierechten zijn al betaald geweest door mij 10 jaar geleden . en wie bepaald de waarde ? alvast bedankt !

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 aug 2012 14:27

56 % is de waarde die gebruikt wordt om de successierechten te bepalen. Daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen man en vrouw. Bij een omzetting vruchtgebruik worden veel acuratere tabellen gebruikt : berekend per jaar , verschillend voor man en vrouw , rekening houdend met de huidige rentevoeten. Een vrouw leeft in principe langer , dus die gaat meer krijgen. Voor een persoon van 47 jaar vind ik het volgende . Voor een man-vruchtgebruiker : 67.5 %. Voor een vrouw : 72 %. Dit is evenwel niet te nemen of te laten , maar wel redelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

frostieke
Topic Starter

#3 , 24 aug 2012 17:36

Dacht ook dat het zoiets was ,en dat is inderdaad redelijk ! Bedankt Wanton !

Reclame

frostieke
Topic Starter

#4 , 25 aug 2012 12:22

toch nog een vraag , wie bepaald er de waarde van een vruchtgebruik ? de notaris of rechter ? de notaris zegt nog altijd dat het 56 procent is volgens het wetboek ! kan er mij iemand vertellen hoe dat juist in zijn werk gaat? heb dat proberen op te zoeken maar kan dat niet vinden . Alvast bedankt !

wanton

#5 , 25 aug 2012 20:10

Vraag toch eens aan die notaris waarop hij zich baseert om te zeggen dat die waarde 56 % is. Een rechter zal eerder naar mijn percenten gaan. Bij de bepaling van het vruchtgebruik zijn een aantal elementen waarmee rekening gehouden wordt : eerst natuurlijk de totale waarde van het goed , man of vrouw , het nog te verwachten aantal levensjaren , de recentste sterftetabellen, de rentevoeten, en meer. Het uitgekeerde bedrag moet de vruchtgebruiker in staat stellen zo lang die leeft een normale vergoeding ( = intrest) te krijgen. Daar bestaan wiskundige formules voor. Daar zijn de tabellen van oa. Jacques Schryvers op gebaseerd , die dikwijls gebruikt worden. Soms ook die van Ledoux.
Nogmaals , die 56 % wordt gebruikt door de Registratie om de successierechten te berekenen , voor een persoon van 47 jaar. Zonder verdere specificatie van geslacht of leeftijd. Dat getal is hetzelfde voor een vrouw van 49 als voor een man van 42 jaar. Bij effectieve overdracht/afkoop van vruchtgebruik worden dus meer correcte percentages gebruikt.

Zie één en ander op deze site

daar zult u lezen : voor de verdere afhandeling en verdeling gebruikt de notaris meer nauwkeurige tabellen.
Toet-anch-Amon

Mariette

#6 , 26 aug 2012 00:44

Niet vergeten dat er minstens 20 jaar gerekend wordt tussen het oudste kind (naakte eigenaar) en de vruchtgebruiker. Indien het oudste kind vb. 35 jaar is, dan wordt de vruchtgebruiker sowieso op 55 berekend, ook al is die in realiteit slechts 47.

wanton

#7 , 26 aug 2012 14:07

Deze redenering wordt enkel gebruikt wanneer er een relatie stiefouders/stiefkinderen is. Ik denk niet dat dit hier speelt. Of wel , Frostieke?
Toet-anch-Amon

frostieke
Topic Starter

#8 , 06 sep 2012 09:53

is inderdaad zo wanton , het gaat hier om vader zoon relatie , de notaris zegt dat hij afgaat op zijn wetboek , maar dacht dat de vrederechter dat bepaalde ? zoon is dus minderjarig , vandaar de vrederechter . De notaris gaat nu met de verkoopsovereenkomst de toelating vragen aan de vrederechter en gaat dan wel verder zien wat de waarde van omzetting is , volgens hem nog altijd 56 procent , heb er eigenlijk geen vertrouwen in , mss beter dat ik een advocaat bij haal ? groetjes , en bedankt voor de reactie wanton !

frostieke
Topic Starter

#9 , 28 sep 2012 09:40

heb toch nog een vraag over de waarde van omzetting vruchtgebruik ...
de notaris zei ons dat de aanvraag voor verkoop van het huis nu bij de vrederechter is , daar mijn zoon nog minderjarig is moet dat via deze weg gebeuren .
is nu zo dat de notaris nog altijd zegt dat de berekening 56 procent is wat waarde aangaat naar mij toe ( das dus de berekening voor de successierechten , maar die heb ik 10 jaar geleden betaald ) , notaris zegt dat dat juist is omdat het om een minderjarige gaat , dan is de waarde minder voor mij , omdat de minderjarige het meeste moet hebben .... kan dat allemaal , of kan ik daar tegenin gaan ?
groeten en alvast bedankt voor de reactie !

wanton

#10 , 28 sep 2012 20:25

Er wordt bij mijn weten geen rekening gehouden met een eventuele minderjarigheid van de blote eigenaar om een andere waarde toe te kennen aan het vruchtgebruik.
Wend u met uw vraag tot diezelfde vrederechter om die waarde van het vruchtgebruik te krijgen.
Toet-anch-Amon

frostieke
Topic Starter

#11 , 29 sep 2012 10:00

normaal gezien zou het geen verschil mogen maken , maar naar het schijnt ligt het ook aan de medewerking van de notaris , dus ga voor een keer op mijn strepen moeten staan :-)
Alvast bedankt voor de reactie Wanton en ik laat het vervolg ervan weten ( kan natuurlijk tijdje duren ) , mss wel handig voor andere mensen met hetzelfde probleem !

frostieke
Topic Starter

#12 , 26 nov 2012 15:59

Zoals ik geschreven heb op dit forum in september , het vervolg van verkoop vruchtgebruik : na enige discussie met een medewerker van de notaris heeft ze de aanvraag naar de vrederechter gedaan volgens de tabel schrijver , dus zij kwam uit aan 64 inplaats van de 56 dat ze eerst wilde aanvragen . is wel nog iets lager dan de 67 , maar zijn toch al tevreden :-) na een week of drie hebben we de goedkeuring tot verkoop verkregen van de vrederechter aan 64 procent !! Dus , je ziet maar dat je dan toch wel eens op uw strepen moet staan , zelfs bij een notaris ! Groetjes

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”