erfenis bij overlijden ouders

cyberjunk
Topic Starter

erfenis bij overlijden ouders

#1 , 25 sep 2007 20:39

Hallo,

ik heb een vraagje over erfrecht. Ik woon nog bij mijn ouders en betaal zo'n 300 euro per maand voor kost en inwoon. Ik heb ook 2 zussen die niet meer thuis wonen. Stel nu dat mijn ouders allebei overleden zijn en indien ik op dat moment nog bij hen woonde, kunnen mijn zussen dan (een deel van) mijn erfdeel opeisen, indien ik volgens hen in de jaren dat ik nog thuis woonde, te weinig kostgeld betaalde? En zo ja, wat als mijn erfdeel niet voldoende blijkt om dat te compenseren? En zou je hier onderuit kunnen komen door de erfenis te verwerpen? Niet dat ik in ruzie lig met mijn zussen, gewoon een hypothetische vraag, omdat dat onderwerp hier thuis eens ter sprake kwam.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 26 sep 2007 08:30

Volgens mij (als niet-jurist) heeft het al dan niet thuis inwonen niets te maken met de erfenis.

wolf2

#3 , 26 sep 2007 21:13

Wat uw zusters zouden kunnen aanvoeren, is dat U een permanente maandelijkse schenking heeft genoten omdat uw financiële bijdrage kleiner zou zijn dan wat U aan uw ouders kost.

Hamvraag is of één van de voorwaarden van een schenking is vervuld: is er verarming van de schenker én verrijking van de begiftigde?

Dat laatste misschien wel; een samenwoner heeft minder vaste kosten.
Worden uw ouders armer doordat u daar woont? Ik denk het niet.
Trouwens, wie iets eist, moet het bewijzen. Uw 300 eur is het deel in geld, maar u draagt ook bij in natura: u verricht bepaalde taken in huis, u draagt bij aan het onderhoud van de woning en dus verhoogt u de waarde, u regelt regelmatig transport voor uw ouders en u betaalt om de zoveel dagen toch alle boodschappen van de dag?
Allemaal veronderstellingen natuurlijk; maar wie zal dit weerleggen?

M.i. kunnen uw zusters niets bewijzen.
Daarenboven mogen uw ouders bescikken over 1/4 van hun erfenis: u zou dus de 1/2 kunnen bekomen en zij elk 1/4.

Misschien wel het bedrag jaarlijks indexeren?

(ik ga bij dit alles uit van het feit dat u niet behoeftig bent; dan is er zeker geen probleem)

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”