schenking maar rekening nog geblokkeerd DRINGEND

succes-sie
Topic Starter

schenking maar rekening nog geblokkeerd DRINGEND

#1 , 04 dec 2012 17:27

Volgend probleem stelt zich :
Vrouw overleden, nalatende enkel haar man (kinderloos huwelijk - gifte tussen echtgenoten).
Man wil schenking doen aan zijn nichtjes van de gelden en effecten voorhanden op zijn bankrekening.
Rekeningen zijn nog enkele dagen geblokkeerd (bank is wel al in bezit van erfrechtverklaring), maar deze namiddag heeft de man een ongeval en zijn toestand is zorgwekkend (hij kan wel nog tekenen).
Kan er een onderhandse schenking gebeuren (7% schenkingsrechten) van de rekeningen aan zijn nichtjes (maar de gelden zijn dus nog niet overgeschreven op hun rekening) of moet de overschrijving effectief gebeurd zijn?
Met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 dec 2012 18:11

De bevestigingsbrief moet opgemaakt worden na de overschrijving , op straf van nietigheid. In de brief wordt best de referentie van de verrichting vermeld : datum , ordernummer , enz. , kopie van de opdracht. Misschien blanco document laten tekenen , alhoewel het risisco dan bestaat dat de opdracht niet meer tijdig (?) kan uitgevoerd worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

succes-sie
Topic Starter

#3 , 04 dec 2012 18:24

Bedankt Wanton, voor het duidelijke antwoord.
Vrees dat de opdracht niet meer tijdig zal kunnen uitgevoerd worden.

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 dec 2012 18:25

Het moet m.i. mogelijk zijn te schenken bij notariële akte, waarbij de schenking niet onmiddellijk wordt uitgevoerd, maar bijvoorbeeld na afloop van een bepaalde termijn.

Zie: H. Casman, Actualia schenkingen, NjW nummer 248, 19 oktober 2011, 560, randnr. 15.

Neem contact met een notaris. Ook kan een testament opgemaakt worden.

wanton

#5 , 04 dec 2012 21:55

Ik vermoed dat geprobeerd wordt te schenken aan 7 % ipv te erven aan 45-55 %. En terecht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”