ik ben wettelijk samenwonend met mn vriendin en we hebben samen (nu nog) 1 kindje.
Binnen enkele jaren denken we eraan te bouwen.
De bouwgrond zou me geschonken worden door mijn moeder. Dit is de enigste optie want in deze tijden is bouwgrond kopen + huisje bouwen voor ons niet realistisch.
Hier rijzen dus in elk geval enkele vragen, hopelijk kunnen jullie mij een beetje wijzer maken.
1. Wij zullen schenkingsrechten moeten betalen, ten bedrage van +/- 3625 euro als de bouwgrond een geschatte waarde heeft van 100-150000 euro.
Deze 'verminderde' schenkingsrechten zouden nog blijven bestaan tot 2009. Klopt dit?
2. Het spreekt voor zich dat als wettelijk samenwonende, dat mijn vriendin een beetje schrik heeft omdat de grond mij toebehoort, en de eigendom dus
steeds op mijn naam staat. Ze vindt het uiteraard logisch dat de grond uiteraard op mijn naam staan, maar alles wat de bouw en dergelijke aanbelangt,
zal bekostigd worden door eigen financiele middelen, maw het bedrag bij verkoop van ons huis (gedeelde eigendom) en nog een beetje spaargeld.
In totaal zouden we dan ongeveer een kleine 300.000 euro aan bouwbudget hebben. Dit is 50/50
Ik heb gehoord dat trouwen nog steeds de beste oplossing is. Kan iemand nog eens kort uitleggen waarom?
3. Probleem 1; mijn moeder heeft enkel 1 zus die mentaal gehandicapt is. Mijn grootvader en grootmoeder zijn gestorven, mijn ouders wonen nu in hun
huis. Mijn moeder heeft destijds het deel van mijn oma in haar bezit gekregen op voorwaarde dat zij steeds voor mijn gehandicapte tante zou zorgen, wat ook gebeurt.
In ieder geval, mijn moeder is dus voor 2/3 (haar deel + deel van mijn oma) eigenaar van zowel het ouderlijk huis, als aanpalende bouwgrond (in totaal +/- 200 are) en
landbouwgrond.
1/3 is dus in bezit van mijn tante, en aangezien gehandicapten goed beschermd worden (ook logisch), vreest mijn ma wel dat er hier een probleem kan zijn.
Vroeger zou zij nog als voogd beslissingen kunnen nemen in mijn tante's plaats, maar nu zou dit toch delicater liggen.
Mijn eerste vraag is dus of ik verplicht zal zijn haar 'uit te kopen'.
Waar ik ook aan dacht, mijn tante is dus voor 1/3 eigenaar van het hele perceel, maar het deel waar wij op willen bouwen (bvb nog geen 100 are) is geen derde
van het hele perceel. Met andere woorden, kan mijn moeder bijvoorbeeld gewoon niet haar deel (1/3) schenken aan mij. Het deel waar hun huis op staat is immers
zeker even groot dan nog een derde.
Op die manier is er toch geen probleem, en blijft ook mijn tante beschermd. Kan dit, of klinkt dit te makkelijk?
4. Probleem 2: ik ben geen enig kind en moet dus rekening houden met mijn oudere broer. Om geschillen te vermijden en alles eerlijk te laten verlopen,
zal er met hem ook een afspraak gemaakt moeten worden. Mijn moeder wil immers geen ruzie in de familie
Mijn broer heeft altijd te kennen gegeven dat op die plaats bouwen nooit een optie zal zijn. Het ziet er ook naar uit dat zij nooit iets zullen kopen/bouwen.
Zijn vriend (ja,hij is voor de mannen) is immers heel wat ouder en zo is het niet evident om nog lening te krijgen.
Zij lijken ook meer dan gelukkig te zijn in hun huurappartement en hebben andere interesses.
Ik zou hem nu de situatie willen voorleggen zoals ze is.
Eventuele voorstellen: -hij krijgt ook z'n stuk bouwgrond maar daar is hij op dit moment niet vet mee, omdat hij daar nooit wil wonen. Hij mag het stuk ook niet verkopen, want dat is voor mijn ouders dan weer uit den boze.
- mijn voorstel was, als hij daar toch nooit wil bouwen, dat ih testament kan staan, dat later, bij verdeling van de erfenis, bijvoorbeeld de waarde van ons stuk bouwgrond in mindering wordt gebracht van mijn helft. Meer bepaald de waarde vd grond op dat moment.
- hem 'uitparten'. Maar dat maakt onze bouwplannen minder realistisch, mijn ouders zien een handgift wel zitten, maar ook zeker niet aan de totale waarde v dat stuk bouwgrond. Ook al omdat zij op dit moment schrik hebben van wat er met die centjes zal gebeuren. Mijn broer heeft immers soms een gat in zijn hand, en meestal niet aan zaken waar mijn ouders achter staan

Hopelijk helpen jullie mij vooruit, als er een vraagje is (moet niet allemaal) waar jullie raad kunnen bij geven, graag!
Vriendelijke groet