Schenking auto

rudicastermans
Topic Starter

Schenking auto

#1 , 05 dec 2012 00:08

Geachten,
Ik zit met het volgende probleem/vraag.
Ik ben sinds een paar maanden eigenaar geworden van een auto die ik via een schenking van mijn zoon kreeg, ik wist dat er op de bewuste wagen nog en leasing (koopleas) liep maar dat was volgens mijn zoon geen enkel probleem hij zou die verder wel aflossen.
Nu blijkt hij echter toch in flink financiële problemen te zitten en krijgt hij een incasso bureau achter zich aan die het volledige openstaande bedrag dus opeisen van bewuste leasing contract .
Nu is mijn vraag kan de wagen bij mij opgeëist worden en welke juridische problemen hangen er boven het hoofd van mijn zoon?

Alvast bedankt voor eventuele reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 05 dec 2012 08:33

Een geleasde auto , die eigenlijk eigendom is van een ander , of waarop nog een schuld is , mag niet zomaar van de hand gedaan worden. Niet verkopen , niet wegschenken. De schenking is dus in principe nietig. De auto kan opgeëist worden. Fraude is niet veraf.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Creatief

#3 , 05 dec 2012 08:52

De auto is nog steeds eigendom van de leasingmaatschappij, vandaar ...

Reclame

ippa

#4 , 05 dec 2012 08:56

Opgelet Rudie en zoon: hetgeen er gebeurd is, is onwettig: de auto is eigendom van de verhuurmaatschappij.

rudicastermans
Topic Starter

#5 , 06 dec 2012 15:34

Alvast bedankt voor de reacties van de mensen die regeerden tot hiertoe.
Wat ik in mijn eerste post niet vertelde is dat 50% van het aankoopbedrag reeds bij aankoop van de wagen cash betaald is en ik dacht mij te herinneren ooit ergens gelezen te hebben dat indien er 40% of meer reeds betaald werd er geen beslag meer gelegd kon worden.

Mvg
Rudi

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 dec 2012 14:03

Dat is totaal fout.
Eigendomsvoorbehoud.
Kan voorzien zijn in contracten. Bij leasing is dat meestal zo.
Trouwens bij niet betaling van de wagen kan het nog te betalen bedrag in eenmaal gevorderd worden (als het voorzien is).
Een verkoop of een andere vervreemding kan strafbaar zijn als oplichting/misbruik van vertrouwen/diefstal al naargelang de juiste feiten.
Dus opletten u kan mogelijk ook als heler vervolg worden.....

Is voorzien in faillissementenwet art 101
Art. 101. van de faillissementswet
"Het faillissement doet geen afbreuk aan het recht van terugvordering van de eigenaar van de goederen die in het bezit zijn van de schuldenaar.
Evenwel kunnen de roerende goederen, verkocht met een beding dat de eigendomsoverdracht opschort tot de volledige betaling van de prijs, slechts op grond van dat beding van de schuldenaar worden teruggevorderd, voor zover dit schriftelijk is overeengekomen uiterlijk op het ogenblik van de levering van het goed. Daarenboven moeten die goederen zich in natura bij de schuldenaar bevinden. Ze mogen derhalve niet onroerend door incorporatie zijn geworden, noch vermengd zijn met een ander roerend goed.
Op straffe van verval moet de rechtsvordering tot terugvordering worden ingesteld voor de sluiting van het proces-verbaal van verificatie van de schuldvorderingen."

Misschien ook eens lezen voor een algemeen idee over het begrip leasing
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lease_%28overeenkomst%29" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”