Scheiding van Goederen

BBC
Topic Starter

Scheiding van Goederen

#1 , 04 okt 2007 11:40

Mijn man en ik zijn getrouwd met een huwelijks contract van Scheiding van Goederen. Hij heeft 3 kinderen uit een vorig huwelijk. Nu vragen wij ons af hoe het exact zit als hij komt te overlijden.

Wij hebben een lijst met de goederen die wij echt op eigen naam willen verteeld hebben. Maar hoe zit het met bankrekeningen die op beider naam staan???? Ik heb geen eigen inkom, zo eigenlijk komt dat geld van mijn man. Maar heb ik recht op de helft van het geld op de bank rekeningen?

In onz testament hebben wij gsteld dat ik het grootst mogelijke deel in blote eigendom mag hebben. En de rest in vruchtgebruik. Hoeveel zal dat dan zijn. Wij hebben ook nog een huis dat in de naam van mijn man staat. Wat staat mij dan doe voor dat huis?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 04 okt 2007 15:07

U trouwde met een zuivere scheiding van goederen.
Alles wat hij bezat voor het huwelijk is nog steeds van hem;
voor U geldt hetzelfde.

Alles wat hij verdient gaat eerst naar de behoeften van het gezin; wat hij overhoudt is ook eigen geld van hem.

U woont samen in een huis dat van hem is.

u heeft wel een rekening op beider naam. Het doet er echter weinig toe op wiens naam dat staat; het gaat er om van wie het is!
U zegt zelf dat het van hem is.

U schrijft: in ons testament. Ik hoop dat u bedoelt: in zijn persoonlijk testament, want een testament kan nooit van 2 personen zijn.

Het is een raar testament: ik heb er al wellicht al honderden gelezen maar nog maar uiterst zelden één dat blote eigendom 'schenkt'.

Als hij overlijdt, erft U van AL zijn bezittingen:
het huis, de rekeningen op zijn naam, de rekening op beider naam, de auto, de meubelen, enz.

1/4 in volle eigendom
en het levenslang vruchtgebruik op de andere 3/4.

Zijn kinderen erven slechts blote eigendom.

Wat van U was, blijft uiteraard van U.

BBC
Topic Starter

#3 , 04 okt 2007 18:18

Maar kan de man tijdens het leven aan zijn vrouw geschenken maken die niet als voorschoot op het erfenis vallen?

Reclame

wolf2

#4 , 04 okt 2007 23:02

Ja, maar op die schenkingen kunnen de andere erfgenamen de inkorting vragen.
Stel dat hij de 1/2 van zijn vermogen al bij leven schonk,
dan kunnen de kinderen eisen dat dat ingekort wordt tot
1/4 volle eigendom + 3/4 vruchtgebruik.

in het algemeen: schenkingen bij leven en testamenten volgen dezelfde regels. Op het einde wordt alles bijeengegooid.

BBC
Topic Starter

#5 , 05 okt 2007 10:16

Ja, maar op die schenkingen kunnen de andere erfgenamen de inkorting vragen.
Stel dat hij de 1/2 van zijn vermogen al bij leven schonk,
dan kunnen de kinderen eisen dat dat ingekort wordt tot
1/4 volle eigendom + 3/4 vruchtgebruik.

in het algemeen: schenkingen bij leven en testamenten volgen dezelfde regels. Op het einde wordt alles bijeengegooid.
Maar zeker mag mijn man mij en schilderij of dergelijke als cadeaux geven???

Nog een vraag wij hebben een apartement in USA gekocht op mijn naam. Gefinanceerd met 50% van mijn geld en 50% zwart geld van hem. Kunnen der kinderen daarop ook hun erfdeel vragen. Zeker niet????!!!!!

Ik had echt gedacht dat de huwelijkscontract niet zo beperkt is. Men moet toch tijdens de huwelijk enige ruimte hebben. Men kan doch tijdens het leven weg geven wat en an wie men will?

Overigens staat en clausule in het contract als volgt:
Goederen die de echtgenoten gezamenlijk aankopen, beleggingen op beider naam gedaan en gelden gedeponeerd op rekeningen op beider naam geopend, horen hun beiden gezamenlijk toe als zijde verkregen met de besparingen die ze tijdens het huwelijk hebben verwezenlijkt, ongeacht of deze werden verwezenlijkt op hun respectievelijke inkomsten dan wel als gevolg van gezamenlijke inspanningen en prestaties binnen en buiten het gezin geleverd. Beide echtgenoten zijn bijgevolg in deze gezamenlijke bezittingen gerechtigd, zonder dat hieromtrent, nocht tijdens het huwelijk, noch bij de ontbinding ervan, tot enige verrekening moet worden overgegaaan, of enige verantwording kan wordn geeist.

Bedoelt dat dan toch niet dat gelden en beleggingen op beider naam gedeelt worden????

wolf2

#6 , 05 okt 2007 20:22

Uw man mag U alles schenken wat hij maar wil. Alles is een kwestie wie kan bewijzen wat door hem geschonken werd tijdens zijn leven aan U.
Als ik weet dat mijn vader een bepaald schilderij bezat, en na het overlijden is het in het bezit van mijn stiefmoedere, dan kan hij dat alleen maar geschonken hebben aan haar.
Met geld is het al iets moeilijker...

Zwart geld of wit geld, als u beiden de 1/2 heeft betaald voor dat onroerend goed, dan bent U de eigenaars (samen).
Als U dat laat 'schrijven' op uw naam alleen, dan heeft hij U opnieuw een schenking gedaan (van geld).

Men kan toch tijdens het leven weg geven wat en aan wie men wil?
Ja, inderdaad. Maar als men geeft aan erfgenamen, dan komt de afrekening bij het overlijden.

Overigens staat en clausule in het contract als volgt:
Goederen die de echtgenoten gezamenlijk aankopen, beleggingen op beider naam gedaan en gelden gedeponeerd op rekeningen op beider naam geopend, horen hun beiden gezamenlijk toe als zijnde verkregen met de besparingen die ze tijdens het huwelijk hebben verwezenlijkt, ongeacht of deze werden verwezenlijkt op hun respectievelijke inkomsten dan wel als gevolg van gezamenlijke inspanningen en prestaties binnen en buiten het gezin geleverd. Beide echtgenoten zijn bijgevolg in deze gezamenlijke bezittingen gerechtigd, zonder dat hieromtrent, noch tijdens het huwelijk, noch bij de ontbinding ervan, tot enige verrekening moet worden overgegaaan, of enige verantwording kan worden geeist.

U zei toch dat U geen eigen inkomen had?
Hoe gaat U dan aankopen, beleggen en sparen?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”