#1 , 18 dec 2012 11:10
Mijn moeder is hertrouwd met mijn stiefvader nadat mijn vader gestorven is.Er zijn geen kinderen van de stiefvader.Moeder overlijdt 10 jaar geleden en mijn stiefvader krijgt het vruchtgebruik van ons erfdeel.Dit bestaat uit onroerend goed als uit roerend goed.Voor het onroerend goed werd destijds een schatting gedaan.De kasbons en rekeningen werden destijds aangegeven aan de belastingen.In principe hebben we hebben we recht op de helft van de bezittingen destijds.Na de dood van moeder deed de stiefvader giften aan ons,als verjaardag-of nieuwjaarscadeau.De stiefvader komt van te overlijden en komt ons gedeelte vrij.Er is geen testament,dus alle bezittingen gaan naar de familie van de stiefvader,uitgezonderd ons moeders deel,destijds vastgelegd.Nu zegt één van mijn broers,dat het roerend goed door de giften reeds is uitbetaald en niet wenst een tweede keer uitbetaald te worden.Ik ben daar niet mee eens,nergens en nooit is er sprake geweest dat die giften moeders aandeel was.De giften werden door een bankoverschrijving gedaan,de laatste valt in de drie laatste jaren. Moeten die giften nu als uitbetaling aanzien worden van ons erfdeel?