#2 , 06 okt 2007 11:40
Degene die uitgenodigd zullen worden in hoofdzaak zussen, broers, neven en uw nichten, mijn nicht en neven en ook die van papa.
Als we deze wilsbeschikking goed lezen, dan worden de schoonzonen en schoondochters niet genodigd op de koffietafel. Ook haar schoonbroers en schoonzussen worden geweerd op de koffietafel?
Ne, er staat "in hoofdzaak", dus de opgenoemde zeker, maar anderen (bijkomstigen) dus ook.
De begrafeniskosten worden geregeld door mijn zoon X, waarvoor hij van mij een rekening zal ontvangen met volledige volmacht die zijn eigendom is en waarvoor hij aan niemand verantwoording hoefrt te brengen over het bedrag.
Dat had een schenking buiten erfdeel kunnen zijn (dus boven zijn reservatair deel) met als last het dragen van de begrafeniskosten.
Echter, als die schenking niet is gebeurd (niemand weet welke rekening ze bedoelt) bestaat ze niet en dragen alle erfgenamen mee in de begrafeniskosten in verhouding tot hetgeen ze krijgen.
Bijgevoegd aan mijn vorige beschikkingen bevestig ik (X) dat na mijn overlijden mijn kamer op de RVT volledig ontruimd zal worden door mijn zoon x. Hiermee verklaar ik dan alle stukken groot en klein volledig zijn eigendom zijn, dit als dank voor de steun en verzorging in de RVT.
Dat is een schenking die volgens mij buiten erfdeel is, omdat ze een verantwoording vindt in een bepaalde activiteit vroeger.
Het betreft enkel de goederen die op moment van haar overlijden aanwezig zijn in die kamer. In geen geval zaken in een brandkast of in een depot.
Alle begrafeniskosten worden eerst van de lopende rekening en spaarrekening betaald, waarvan zoon x de volmacht heeft.
Indien tekort zal zoon x bijdragen zoals op (datum x) door mij gesteld. Anders beschikt hij over deze rekening die ik hem geschonken heb.
Die schenking (van een bepaalde rekening) is wellicht alleen in haar gedachten gebeurd. Als men een rekening wil schenken, moet er een aanbod en een aanvaarding op papier staan (in praktijk schrijft men (aangetekende) brieven heen en weer). Men kan geen rekening schenken en ze tezelfdertijd op eigen naam laten staan. Een volmacht geven is gans iets anders dan een schenking doen.
Die schenking bestaat dus niet; de last opgelegd aan die zoon bestaat dus ook niet. Zoals gezegd: alle erfgenamen betalen pro rata.
Conclusie: enkel het stukje over de roerende goederen op de RVT-kamer op last van die te ontruimen heeft m.i. betekenis.